måndag 27 juni 2011

V.29: Tyngre & tyngre

Jag har mått lite dåligt några timmar de senaste dagarna. Förmodligen inget ovanligt, men eftersom jag har kommit så lindrigt undan hittills och fått må bra hela tiden så blir jag ju lite orolig. Kroppen ska i alla fall bli tyngre snabbare nu och ämnesomsättningen ökar. Det ska tydligen vara bra att gå upp minst 1kg i denna tredje trimester, men mindre än 3kg per månad. Hittills har jag gått upp 7 kilo på ca 7 månader. Det ska bli intressant att se Symfus/Fudus måttet när jag ska till barnborskan på onsdag. Då mäter hon magen och för in måtten i datorn för att se hur min mag-kurva ser ut! 

Barnet är ca 37cm, väger ungefär 1,2 kg och utvecklas en massa denna sista period. Alla sinnen är utvecklade, barnets pupiller ser skillnad på ljus och mörker och det kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. :D 

Vi har fått en massa fina bebiskläder som jag måste lägga upp lite bilder på. Ni som inte redan visste det, det kommer att synas på färgvalet så; det blir en flicka! 

Till vänster är de kläder som Pontus och jag har köpt från
Polarn och Pyret, plus mössan på bilden till höger. 

En hel del rosa blir det!

Alla dessa kläder har vi fått ärva av Susanne & Pär.

Nu är spjälsängen ihopbyggd också, så det känns att det börjar närma sig! Har dock inte riktigt fattat än...

2 kommentarer:

SyrrAnne sa...

Söta kläder siz. Vissa ser jag att du fått av mig i 2:a hand ;) Shit vad tiden går fort... spännande :)

MammaMarie sa...

Anne: Jamen då får jag ju passa på att tacka dig med för några av plaggen :D Vilka är det förresten? Kul att veta! :)
Ja tiden går fort som f-n... snart är du moster igen!!