söndag 12 juni 2011

V.27: Feltänk

Nu är det söndag igen och jag är i vecka 26+0, vilket innebär att jag är i v.27! Det kan vara lite klurigt det där med hur man räknar graviditetsveckorna. Som i det här fallet har jag då tänkt att jag är i vecka 26 fullt ut... men det är egentligen fel, man säger faktiskt då att man är i v.27! Så jag har tänkt lite fel fram till nu, därför blir det ett litet "glapp" i veckoräkningen här i bloggen. Men beskrivningarna om vad som händer varje vecka stämmer ändå hyfsat bra, det är ju olika för alla i alla fall, och "mallen" för utvecklingen stämmer ju inte helt och fullt för precis alla ändå.
I vecka 27 så blir många gravida lättare anfådda, då blodmängden ökat i kroppen. Det stämmer in på mig, bara att gå i några trappor är ett träningspass! Man kan även sova lite oroligt på nätterna, vilket jag också gör. Vaknar stup i ett, även om jag inte måste kissa. Det kan ju vara kroppens sätt att förbereda sig mentalt till när barnet är fött.
Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka och dag gör stor skillnad. Barnet väger mellan 900gram och ett kilo(!) och är kring 33cm långt. Musklerna på armar och ben blir starkare och barnet kan ibland få in en riktig fullträff mot revben eller urinblåsa, vilket kan göra ont!
Vi har fått en inbjudan för föräldrarutbildning nu också. Jag tycker det ska bli riktigt roligt, man får ju träffa andra i samma situation som sig själv och dela sina tankar med dem.

Idag är det varmt, men blåsigt. Perfekt shoppingväder! :D

Inga kommentarer: