onsdag 13 juli 2011

Vad-drag & Kön-skrock

Vaknade med ett djävulskt sena-drag i vaden kl 10.15. Det var tydligen inte meningen att jag skulle sova längre än så. Har precis tryckt i mig en skål med hallon- blåbärfil med musli och pumpakärnor. Medan jag petar ut rester från kärnorna mellan tänderna kan jag inte låta bli att fundera på något som Anna sa igår. Jag har själv tänkt på det lite, men det blir ju mer uppdraget till ytan när någon annan nämner det. Det är ju faktiskt inte 100% säkert att lilla bebisen i magen, som vi sedan länge fått höra att det ska bli en flicka faktiskt blir en flicka! Vecka 19 är ju rätt tidigt att se, även om tjejen som tog ultraljudet lät väldigt säker på sin sak. Vill passa på att säga att det inte spelar någon som helst roll vad det blir för kön, bara bebisen är frisk! Men tänk om det blir en pojke nu när vi har ställt in oss på att det ska bli en flicka!? Vilken chock det skulle bli! Ämnet kom på tal efter att Anna läst i min blogg om barnets hjärtljud, 143. Enligt henne kan det enligt dessa siffror faktiskt bli en pojke. Jag blev nyfiken och Googlade lite i ämnet. Jag fann några oerhört avancerade forskningsundersökningar i just denna fråga, dvs. föräldrars egna observationer och skrönor:

1. Pojkars hjärtljud är lägre än flickors (under 140 slag/minut)
Min egen slutsats: Detta sade ju mig ingenting, eftersom 143 i så fall ligger lite i gråzonen. Läste dessutom att detta bara brukar stämma till 50%...

Medan jag kikade runt hittade jag fler intressanta teorier om hur man kan räkna ut vilket kön det ska bli!

2. Ät en vitlöksklyfta. Kommer vitlöksdoften ur dina porer väntar du en pojke, känner du ingen doft från porerna väntar du en flicka. (Äckligt, vem ska kontrollera?)

3. Tjocka och svullna ben = Pojke, tunna och smala ben = flicka. (Mina ben ser ut som de brukar, kanske aningen svullna).

4. Om du är på gott humör är det en pojke, är du på dåligt humör är det en flicka. (Vem är på gott humör konstant i 9 månader?).

Och så den klassiska:
5. Om du bär magen framåt väntar du en pojke, är magen bred väntar du en flicka. (Min mage är mer framåt än bred, en typisk "pojkmage").

Min slutsats: Jag får vänta två månader till för att vara helt säker!

För den nyfikna, här hittade jag de olika teorierna och några till: http://www.9manader.nu/blandat/lattsamt/skrock/konet

Vaden är fortfarande öm...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi ja de är rätt så intressant sånt där. Jag trodde absolut inte på sådana skrönor ifrån börjar, men sen när man hör vänner berätta om hur de mått typ vilka hjärtljud bebben hade...så stämmer de oftast, de är de som är de sjuka! Fast som sagt...de finns ju 50% chans att de ska stämma också så de kanske bara "råka" stämma. Vilken fall som helst så bli man ju lika glad vilken kön de än bli och även om de bli en kille så kommer han passa perfekt i rosa ;) Skämt och sido ;) /Anna

johanna sa...

Hej Marie! Vad kul att hitta din blogg. Vilket fint par du och Pontus är. Vem jag är? Tremänning till Pontus, vi sågs i Bersjö i fredags. All lycka med bebben!

Johanna http://johwis.blogg.se