tisdag 26 juli 2011

Mvc: Symfys-Fundus

Det blev inget målande idag... inte mycket annat heller! Somnade på soffan först och dreglade ner handen, sedan släpade jag mig in i sovrummet och sov där ett par timmar....

Ett exempel på Symfys-Fundus mått. Så här såg det ut i
början av min graviditet.
Sedan var det dags för MVC! Hade en ny barnmorska eftersom min är på semester. Behövde inte ta blodprov denna gång heller, bara blodtryck och lämna urinprov. Nästa gång blir det stick i fingret, vilket är mycket bättre än när de sticker i armen och ska ha flera rör (usch)! Svärmor fick vara med och lyssna på hjärtljuden, det blev lite känsligt för henne och jag fick titta upp i taket för att inte få tårar i ögonen jag med! Det var i alla fall himla kul att ha henne med och dela upplevelsen med!
Alla prover var bra som vanligt, men symfys-fundusmåttet planade denna gång med. Vilket innebär att magen inte riktigt växer efter kurvan som den ska. Hon lät inte oroad för det, olika barnmorskor kan t.ex. mäta olika, vilket kan göra att det ser ut som att tillväxten är mindre än den är. Vi ska avvakta till nästa besök och se om magen har fortsatt att växa långsamt. I så fall kommer de att göra ett ultraljud för att se så att barnet utvecklas som det ska. Lite orolig blir man ju för att allt inte ska stå rätt till, men eftersom allt annat såg bra ut så behövde jag inte oroa mig tyckte hon. Personligen tycker jag att magen blivit lite större och det är ju väldigt olika hur stor den blir i slutänden. Jag har gått upp totalt 10 kilo!

Efter Mvc:n, innan middag hos svärmor och Tommy, åkte jag och köpte en present till Pontus. Han fyller ju år snart, men han får inte presenten förrän han kommit hem igen om två veckor. Pratade med honom för ett tag sedan. Han hade kommit fram till plattformen på Nordsjön och han berättade bl.a. om resan med helikoptern dit. Värst är att han inte får ha med någon mobil. Vi kan alltså inte kontakta varann när vi vill... bara när han har tillgång till den fasta telefonen på rummet. I morgon, första dagen där har han mycket att göra, hoppas och tror att allt ska gå bra! *saknar*

Klippte Alex när jag kom hem. Sedan hjälpte han mig att förbereda en annan "present" till Pontus. Hmm.. det där lät kanske wierd, men jag tror att Pontus kommer att bli glatt överraskad! :D

God natt!

Inga kommentarer: