måndag 18 juli 2011

V.32: Två månader kvar




Jag är i vecka 31+1. Barnet är nu ca 40 cm långt och väger mellan 1.5 och 1.7 kilo. Barnet ska gå upp ytterligare ungefär 2 kg på de resterande 8 veckorna. Hjärnan fortsätter att växa. Man vet att barnet vid den här tiden har aktivitet i hjärnan både när det är vaket och när det sover. Om det drömmer har man däremot inte kunnat påvisa. 

Nu behöver jag mer vila, mat och dryck för att orka och för att barnet ska kunna växa ordentligt. Nog märks det skillnad på min aptit. Är hungrig nästan hela tiden! Magen börjar bli riktigt tung. Bebisen gillar dessutom att kicka på ett av mina högra revben (vilket känns lite obehagligt) och hickar lite då och då, eftersom det övar mer på att svälja fostervatten. Tydligen ska det vara vanligt att magen kan klia en massa när den töjs, men jag har inte känt något sådant. Fast det kan vara skönt att smörja in magen med olja eller lotion då och då. Hoppas på att slippa bristningar och än har jag inte fått några (ta i trä), men magen ska ju bli ännu lite större innan detta är klart. 

Stefan (barnets blivande gudfar) kom förbi en liten stund idag. Han tyckte att magen blivit riktigt stor nu! Det var ju ett tag sedan vi sågs sist så inte så konstigt. :)
Medan jag sitter här och skriver är det full aktivitet i magen. Kommer nog bli en livlig liten plutt det här! 

Inga kommentarer: