måndag 22 augusti 2011

V.37: Redo att födas

Vecka 37 är här. Läser att barnet är mellan 2.8-3kg tungt nu, huvudet är ca 9cm i diameter. Barnet är fullgånget och redo att födas! Förlossningen kan starta när som helst, men jag hoppas att jag kan knipa i åtminstone 2 veckor till. Jag vill helst inte missa att vara med på lillasysters vigsel som är planerad samtidigt som Tess dop. Eftersom jag ska vara gudmor till henne känns det extra viktigt att jag närvarar. Det är två stora ögonblick som inte går att återskapa. Men, men, jag vet ju att när barnet väl har bestämt sig för att komma är det inte mycket man kan göra åt saken.. annat än att pressa! :)


Det är fortfarande mycket aktivitet i magen. Jag känner ofta starka rörelser, speciellt på höger sida av magen och ner mot bäckenet. Härom dagen kände jag hur det strålade i vänstra ljumsken. Det gjorde skitont, kändes som att en blixt slog ner i en sekund för att sedan försvinna lika snabbt. Kände så några gånger och undrade vad det kunde vara. Misstänker att det kan ha med foglossning att göra. Har inte haft kännigar av det förut, men den ter sig ju olika på olika personer. Det är tungt att ta sig upp ur sängen eller soffan. Jag måste stötta mig lite när jag sätter mig ner och magen känns som att den ska "poppa" om jag böjer mig framåt! Men det är bara att fortsätta att ladda med kolhydrater, bebis behöver all energi den kan få inför den stora dagen!


Jag kan ha haft små sammandragningar, men inga som gör ont. Det jag har märkt är att magen ibland kan kännas extra stenhård och så småvärker det lite. Förmodligen är det livmodern som drar ihop sig då. Svårt att veta exakt då det är första gången jag väntar barn! Har observerat att det är min högra fot som har svällt upp mest... Kan fortfarande inte komma över hur konstigt runda mina fötter ser ut!

Jag andas väldigt tungt än och suckar ofta. Belastningen på lungorna verkar vara rätt så stor fortfarande, även om magen snart ska sjunka och lämna lite mer plats till dem. Det ska bli skönt, men misstänker att det blir mer tryck på blåsan då istället... Pest eller Kolera?


I det stora hela mår jag bra "ta i trä" och har inte haft några större problem under min graviditet. Jag är väldigt tacksam för det. Magen har inte varit otympligt stor och bara fötterna har svällt så att det märks.  Jag har inte behövt må dåligt nästan alls och även om magen krånglade ett tag var det under en väldigt kort period. Nu är jag mest trött och börjar se framemot att se individen som tar så mycket på mina krafter!




Vi väntar på dig / Mamma och pappa!  



1 kommentar:

johanna wiström sa...

Sååå härligt att höra att ngn nuter av sin graviditet. Det gjordejag också. Många lider mest tycker jag. Johanna