fredag 23 september 2011

Välkommen till världen!

Saga - någon timme gammal


Ja så var väntan över. Till världen kom en liten skatt på 3736g och 51cm, klockan 00.35 den 20/9 2011! Vi är såklart oerhört stolta och glada över vår lilla Saga!

Berättelsen om hur lillan kom till jorden:
Det hela började med att jag kände mig lite "konstig" i magen på dagen, måndag 19/9. Pontus och jag var ute och åkte, bland annat till Birsta och Elgiganten för att köpa en kamera. När vi kom hem igen kände jag mig lite seg och hade mer ont i magen så jag gick och lade mig på sängen kring 19.00 för att vila. Där låg jag i ca en halvtimme innan vi insåg att det förmodligen var förvärkar, som kom med ganska täta mellanrum dessutom! Först med 4 minuters mellanrum, men då var vi fortfarande osäkra på om det verkligen var förvärkar... sedan kom de tätare och då ringde vi till sjukhuset. De bad oss komma in för undersökning. Vi packade ner det sista i väskorna och åkte dit, anlände kring 20.00.

Jag var rätt säker på, trots att jag inte kunde gå långa sträckor utan att stanna och andas och stötta mig mot Pontus, att vi skulle bli hemskickade efter undersökningen med rådet att ta 2 Alvedon. Därför blev vi ganska förvånade när hon sa att jag var öppen 4-5cm! Så det vara bara att ligga kvar och andas. Fick lite lustgas efter en stund som vi ökade styrkan på eftersom. Kände att jag inte ville ta någon ryggmärgsbedövning, eftersom det trots allt gick ganska bra att andas genom värkarna. De blev alltmer intensiva och kom med kortare mellanrum. Till slut var det inte annat att göra än att krysta. Pontus var med och stöttade genom hela förlossningen. Han hejade på, hjälpte mig med lustgasen och servade med vatten. Så här i efterhand känns det som att alltihop bara tog en timme... men i själva verket var vi där i 4,5h!

Det kändes helt overkligt när en liten blå varelse landade på mitt bröst. Jag var så.. hänförd att jag knappt kunde se henne fast hon var alldeles framför mig. Pontus klippte navelsträngen och resten är lite som en dimma. Allt gick så himla fort, men samtidigt så väldigt bra att jag knappt fattade att det var över. Nu är hon här, vår lilla skatt, vår prinsessa, vår fina Saga!

Hon är nu 4 dagar gammal och är verkligen världens mest perfekta lilla varelse. Välkommen till världen!

Stolt pappa med Saga - dag 1
Nybadad - dag 2

Inga kommentarer: