tisdag 27 september 2011

Saga 1 vecka gammal

Idag har Saga blivit stora tjejen. En hel vecka har gått sedan hon föddes! Jag tror vi firar det med att vara hemma, torka hennes nytvättade leksaker och busa med dem! Vi har fått så många fina saker från alla som varit här och uppvaktat Saga. Kläder, leksaker och bra-att-ha prylar. Tack igen till alla för allt fint vi fått!

Igår ramlade den lilla kvarvarande navelstunpen av. Vilken lättnad det var! De är så besvärliga att rengöra och jag var lite rädd att naveln skulle bli förstörd om vi var lite oförsiktiga med den...  Men nu är den alltså borta, dagen till ära!

Ätandet och bajsandet har kommit igång på allvar nu. Det tog ca 3 dagar innan mjölken kom. Sedan dess har det producerats kan jag lova! Första natten kunde jag inte sova för brösten värkte och stramade så mycket. Pontus fick åka iväg till BB och fixa fetvadd för att motverka mjölkstockning. Jag trodde att jag hade fått det eftersom det gjorde så fruktandsvärt ont, men som tur var slapp jag uppleva det. Men det var nog så illa ändå... Brösten var på bristningsgränsen och det såg ut som två silikonbomber! Nu har det lugnat ner sig ända sedan Saga upptäckte att det faktiskt går att krama mjölk ur stenar också. Sedan mjölken kom har hon börjat bajsa mer ofta och det har den där senapsgulgröna färgen som den tydligen ska ha. Jag lär inte äta senap på ett bra tag framöver...

Saga 4 dagar gammal
Passande skylt, fått av Kenneth & Katja!

fredag 23 september 2011

Välkommen till världen!

Saga - någon timme gammal


Ja så var väntan över. Till världen kom en liten skatt på 3736g och 51cm, klockan 00.35 den 20/9 2011! Vi är såklart oerhört stolta och glada över vår lilla Saga!

Berättelsen om hur lillan kom till jorden:
Det hela började med att jag kände mig lite "konstig" i magen på dagen, måndag 19/9. Pontus och jag var ute och åkte, bland annat till Birsta och Elgiganten för att köpa en kamera. När vi kom hem igen kände jag mig lite seg och hade mer ont i magen så jag gick och lade mig på sängen kring 19.00 för att vila. Där låg jag i ca en halvtimme innan vi insåg att det förmodligen var förvärkar, som kom med ganska täta mellanrum dessutom! Först med 4 minuters mellanrum, men då var vi fortfarande osäkra på om det verkligen var förvärkar... sedan kom de tätare och då ringde vi till sjukhuset. De bad oss komma in för undersökning. Vi packade ner det sista i väskorna och åkte dit, anlände kring 20.00.

Jag var rätt säker på, trots att jag inte kunde gå långa sträckor utan att stanna och andas och stötta mig mot Pontus, att vi skulle bli hemskickade efter undersökningen med rådet att ta 2 Alvedon. Därför blev vi ganska förvånade när hon sa att jag var öppen 4-5cm! Så det vara bara att ligga kvar och andas. Fick lite lustgas efter en stund som vi ökade styrkan på eftersom. Kände att jag inte ville ta någon ryggmärgsbedövning, eftersom det trots allt gick ganska bra att andas genom värkarna. De blev alltmer intensiva och kom med kortare mellanrum. Till slut var det inte annat att göra än att krysta. Pontus var med och stöttade genom hela förlossningen. Han hejade på, hjälpte mig med lustgasen och servade med vatten. Så här i efterhand känns det som att alltihop bara tog en timme... men i själva verket var vi där i 4,5h!

Det kändes helt overkligt när en liten blå varelse landade på mitt bröst. Jag var så.. hänförd att jag knappt kunde se henne fast hon var alldeles framför mig. Pontus klippte navelsträngen och resten är lite som en dimma. Allt gick så himla fort, men samtidigt så väldigt bra att jag knappt fattade att det var över. Nu är hon här, vår lilla skatt, vår prinsessa, vår fina Saga!

Hon är nu 4 dagar gammal och är verkligen världens mest perfekta lilla varelse. Välkommen till världen!

Stolt pappa med Saga - dag 1
Nybadad - dag 2

söndag 18 september 2011

Väntan, dagen D!



Här har man gått och väntat på denna dag, trots att man inte ska, men visst gjort det ändå, bara för att det inte går att undvika att tänka på att idag ska ju bebisen komma eftersom det är idag som det är BF! Eller rent tekniskt så var det ju igår till och med... klockan är ju över 00.00. Vi får väl se om det blir ett söndagsbarn då kanske... Denna väntan!

Pontus och jag lunchade med Sussi och Pär idag, som var på Birsta och IKEA och handlade lite grejer till hemmet. Sussi tippar på att det blir den 3:e oktober som bebisen kommer, bara för att det är hennes födelsedag. Jag hoppas innerligt att jag fött för längesedan då, men det kan ju bli så. Själv tror jag att det blir den 21:a för det har visat sig vara ett återkommande nummer för mig. Pontus tippar den 22:a... Ja det är bara att vänta och se!

Nu ska jag gå och lägga mig i framstupa sidoläge i sängen med en kudde mellan knäna, den enda sovställning som fungerar nuförtiden!

God natt!

fredag 16 september 2011

Förlossningsträning

Igår hade vi himla trevligt, vi mötte upp Hannah och Stefan och käkade med dem på BiteLine. Det blev på tågstationen och inte på den i centrum, eftersom det var hockey och fullsatt. Men faktiskt så var det skönt för det var mycket lugnare på stationen! Efter god mat åkte vi alla hem till oss. Vi kikade på TV, jag klippte Stefan och Pontus fick demonstrera sin nya kärlek synten än en gång... Tack igen för igår Hannah och Stefan! :)

I morse väcktes jag av ett samtal från Försäkringskassan som ville ringa och försäkra sig om att mina inlämnade dokument stämde. När det var avklarat kände jag mig ganska pigg. Hoppade först in i duschen, blev ännu piggare och sen bakade jag frukostscones till Pontus och mig, mmm..!

Senare idag sysselsatte vi oss med att gå på "Förlossningsträning" på Mvc. Den började med att vi fick presentera oss (igen) för samma folk som var där på föräldrarkursen som vi var på för några veckor sedan. Ett par hade dock tillkommit och ett hade fallit bort. Enligt två andra i gruppen så har det senare paret synts i tidningen nyligen med sin nyfödda son. De hade beräknad förlossning samma datum som oss, alltså i morgon den 17/9!

Kursen var faktiskt rätt bra. Först satt vi allihopa och slappnade av och andades lugnt. Sedan delades vi upp i två grupper; papporna och mammorna. Jag vet inte riktigt vad papporna fick prata om, men enligt Pontus var det något om att det är viktigt att grabbara finns där som stöd för oss tjejer under värkarbetet mm. Vi tjejer fick öva på att sitta bra, på stol och pilatesbollar samt öva på andningen. Sedan samlades vi igen och killarna fick massera oss tjejer, kring ryggslutet och bäckenet samt öva på olika ställningar som kan vara bra när man får värkar. Det kändes lite fånigt till och från, men i det stora hela var det väldigt bra. Nu vet vi ju vad som kan tänkas fungera för just oss... och inte!

Efter kursen åkte vi till några bekanta i Indal och fikade och babblade. När vi kände oss nöjda där åkte vi och hämtade Alex som varit här och käkat och spelat med Pontus. Dagen har gått väldigt fort, samtidigt som tiden går långsamt.

Nu ska vi soffslöa och invänta morgondagen!

torsdag 15 september 2011

Jag önskar dig

  



Jag önskar dig

Jag önskar dig inte guld, mitt barn
ej heller pengar och makt.

Jag önskar dig modet att vara dig själv
och stå för det du har sagt.

Jag önskar dig inte en stenfri väg,
men kraften att vägen gå.

Jag önskar dig kärlek i rikligt mått
och vänner att lita på.



onsdag 14 september 2011

Sjukhusbesök

Mosters sötnosar!

Idag har Pontus och jag varit till Sundsvalls sjukhus. Ingen bebis på G än dock, vi var bara där på information! Det var väldigt bra information denna gång. Vi fick veta sådant som snart kommer att kännas väldigt aktuellt. Till exempel hur det brukar se ut innan, under och efter förlossning just på detta sjukhus. Barnmorskan pratade om olika önskemål man kan ha som blivande förälder och vad sjukhuset kan tillgodose. Hon pratade om amning, hur den kan vara när den fungerar samt inte fungerar som den ska och andra situationer som man kanske inte riktigt hunnit tänka på än. Så det kändes bra, både för mig och för Pontus att få höra om allt detta!

Sedan åkte vi till Max, dagens höjdpunkt! Jag var verkligen vrålhungrig när vi kom dit, eftersom vi bara ätit frukost innan vi åkte till sjukhuset. Det blev ett Friscomål för mig och en Lyxshake med chokladsmak till efterrätt. Sedan satt jag och mådde illa halva kvällen, men det var det värt! Pontus beställde en specialare; en Tripple Cheese med bacon. Som han gått och suktat efter denna burgare sedan den dök upp i TV-rutan! :P

Min mage har varit mest aktiv under dagen idag. Mycket rörelse och lite stramande och småvärkande, men det är också allt. Väntar på att de riktiga värkarna ska sätta in nu...

Man blir ju inte mindre sugen på att bebisen ska komma när man ser sina supergulliga syskonbarn heller! Tess och Theo är så fina och jag vill bara gosa och snosa på dem så fort jag ser dem! Här är en av de senaste bilderna, är det inte så att man vill döö va söt de är!?! Moster är så stolt över er och era föräldrar! :)

tisdag 13 september 2011

Skruvat


Denna dag började bra. Kände mig pigg och inget kändes särskilt jobbigt kroppsligt heller. Vi åkte till Mvc där jag faktiskt slapp ta blodprov = ännu gladare jag! Barnmorskan konstaterade att allt såg bra ut, bebisen har "skruvat ner sig" i bäckenet och nu är det bara att vänta. Fick en ny tid tre dagar efter beräknad förlossning om det skulle vara så att bebisen inte har kommit, annars önskade hon oss lycka till!

Sedan började aktiviteterna i magen sätta igång igen. Bebisen trycker på nerver och diverse annat i magen och kroppen som inte alls gillar att bli tryckt på, inte skönt! Jag frågade faktiskt till och med barnmorskan om det var vanligt att barnet lugnar ner sig lite med rörelserna innan det är dags för förlossning *hoppas*, för här är det fortfarande full rulle! Hon svarade bara att jag nog känner rörelserna extra mycket eftersom magen är så hård och jag, som hon sa; "inte har ett uns extra fett på kroppen". Jaha.. så egentligen kan bebisen sprattla på ända till den bestämmer sig för att komma ut. Härligt... 

Nu vill jag inte att någon ska tro att jag inte gillar när det rör sig i magen bara för att jag har klagat på det, det är såklart också skönt att det buffar på där inne, för då vet man att bebisen förmodligen har det bra och är stark och frisk. MEN! Det är otroligt jobbigt när man inte kan sitta, ligga eller stå på något vis utan att det känns obekvämt, gör ont eller som att jag inte kan andas. Så, just nu är jag tacksam när det är lugnt där inne. 

Dagens vad tänkte du nu..: 
Tidigare idag blev jag så sugen på kanelbullar att jag bestämde mig för att baka! Inte så smart när man redan har lite småont lite överallt... det slutade med att Pontus fick ta över det sista och jag satt på en köksstol och kände mig värdelös. Tur att man har en karl som kan ta hand om en och försäkrar en om att det inte gör något och att det är helt ok att sitta där och vara värdelös! Hehe, han vet hur han ska få mig glad igen. :)




måndag 12 september 2011

V:40 Välkommet fotbad

Fötterna är mer svullen än vanligt, känns som att gå på två ballonger! Löste nu tillfälligt problemet med att sitta med fötterna i ett kallt fotbad, aah... Vill inte ta upp dem igen!

Magen fortsätter att leva sitt eget lilla liv. Idag var det väldigt mycket aktivitet, bebisen rörde sig en massa åt höger som vanligt, men även åt alla andra håll! Fick sitta och parera och hålla mot... inte alltid så himla bekvämt! Nu är vi hur som helst i vecka 40, redan, måste jag säga trots att de sista veckorna har kännts ganska sega. Barnet fyller nu ut hela magen och är kring 50-52cm, väger oftast 3,5-4kg och ska vara redo att möta omvärlden. Hela 92% av alla barn föds mellan v.38-42! Vår beräknade förlossningsdag är den 17:e september... Alltså 5 dagar kvar... räknat från idag måndag (klockan är ju över 12).

I bilen, på väg till Birsta idag (söndag), var jag så less att jag råkade slänga ur mig något i stil med:
- Bebisen får ta och komma nu, det spelar ingen roll, det får göra hur ont det vill!
I baksätet skrattade Martin och önskade att han hade spelat in det där så att han kunde spela upp det för mig senare när jag väl ligger där och pressar! Ja, han har nog rätt att jag får äta upp mina ord, men det är i alla fall så det känns just nu!