onsdag 31 augusti 2011

På genomresa!

I tisdags träffade vi Anna, Magnus och Freja som var på genomresa med husvagnen. Äntligen fick vi chansen att umgås, efter att ha planerat det i princip hela sommaren! Vi gick på middag på Stekhuset i stan, himla gott och himla trevligt! Igår sågs vi igen på Drakborgen i Birsta. Freja trivdes som fisken i vattnet och vi fick återigen möjlighet att umgås över lite mat. Det var lite lustigt att det var samma tjej vid alla stationer där inne; När vi kom in, skulle beställa mat osv. Ett tag trodde jag nästan att hon hade en tvilling! Det var hur som helst himla skoj att hinna sitta och prata en stund innan de skulle vidare. Det är första gången vi träffar dem i sommar och nu är det ju praktiskt taget redan höst! Ska försöka se till att det bli åtminstone liite oftare än så, annars är väl Freja tonåring nästa gång!

Kram på er, familjen Isaksson! :)

Magnus, Pontus, Anna & Freja i Drakborgen
Grääbsen
Mamma Anna
Lilla Freja, laddar inför nerdfärd
Gunga på gul anka
Dumma anka!
Pontus räddar situationen!






tisdag 30 augusti 2011

V.38 (37+2): Fixerad!



Barnet är nu helt fullgånget, vikten är oftast mer än 3 kilo och navelsträngen är ca 50 cm lång.


I morse var vi på ett nytt besök på MVC. Det var de vanliga rutinerna, blodprov, urinprov och blodtryck, men idag fick jag också väga mig och siffrorna visade på 72 kilo! Sist jag själv kollade vägde jag 69,9, så jag blev lite paff. Jag har alltså gått upp 2 kilo på ett par veckor och hela 14 kilo sedan början av graviditeten. Inte konstigt att jag känner mig lite tröttare och klumpigare nu!

MVC; lyssnar på hjärtljuden
Efter det kände barnmorskan på magen och konstaterade att bebisen nu är fixerad! Även Pontus fick känna var huvudet var och att det inte gick att rucka på det. Himla häftigt, nu kan bebisen komma när som helst ju. Hjärtljuden var också bra, låg på ungefär samma som alltid, 144.
När vi skulle gå så skrattade vår barnmorska till och sa att det syns ju inte alls bakifrån att jag är gravid. Det  är ju lite lustigt, vilken chock folk ska få när jag plötsligt vänder mig om då!

Nytt för denna gång var att vi diskuterade hur vi ville att förlossningen skulle vara. Jag valde bland annat att få sitta i badet (om jag hinner) och sedan ska vi stanna över på sjukhusets hotell en extra natt när barnet är fött!


Igår var vi på föräldrarutbildning för första gången också. Lite sent eftersom vår barnmorska som håller i gruppen varit på semester. Det var dock ganska intressant. Vi fick se hur stort barnet är, känna tyngden och se hur det kommer ut genom bäckenet. Vi fick också kika på en plastmodell på de olika delarna som är avgörande för barnafödsel och hur de förändras, behöver kanske inte gå in mer på det! Papporna fick vid ett tillfälle gå till ett rum och mammorna fick sitta kvar. Vi pratade gruppvis om vilka frågor och förväntningar vi har kring förlossningen och den första tiden därefter. Sedan gick vi tillsammans igenom vad vi pratat om. Första timmen var helt okej, andra timmen orkade jag knappt lyssna, men det kändes bra och kul att ha varit med. På måndag är nästa möte!


Sus Möhippa!

Pappa med Sussi på släp
Måste bara säga att möhippan för syrran blev så himla lyckad! Har inte skrivit något om planerna för den eftersom Sussi herself förmodligen hade råkat läsa det då... men Anne och jag hade planerat möhippan i några veckors tid och lagt ner stor möda på att så många som möjligt skulle kunna vara med. Självklart ville vi också göra den så minnesvärd som möjligt, genom att trycka in en massa roliga händelser och aktiviteter från morgon till sena kvällen! Det tar för lång tid att skriva om allt i detalj men detta var vad som hände, kortfattat:

I lördags drog det igång. Det började med att Sussi rövades bort på motorcykel på morgonen, efter ett varv i Sollefteå centrum, med tiaran fasttejpad på hjälmen lämnades hon sedan hos våra föräldrar. Där fick hon träffa några av sina vänner, dricka skumpa, äta snittar, ta på sig möhippeoutfit, svara på roliga frågor om sin blivande samt luras iväg på en tur med en risigt lövad åkgräsklippare.


Fyllechaffisen
Efter det bar det av till Sundsvall och Birsta. Där blev hon bortförd av vakter för fylleri, överraskad till nästan chocktillstånd av fler av sina vänner, fick käka pizza vid kalasdukat bord, bli sminkad på Make Up Store, utföra pinsamma uppdrag i butiker samt välja outfit för kvällen under tidspress.

Därefter åkte vi till Nöjeshallen och åkte Go-cart, körde ett lasergame samt red på en hal jättepenis! Sist men inte minst hade vi alla förfest hemma hos mig och Pontus och ännu lite senare utgång, för alla utom den gravida som var för trött och agerade taxi.

Sussi verkade hur som helst jättenöjd med sin möhippa och det är ju all "möda" värt. TACK till alla som var med och gjorde Susannes möhippa så bra som den blev! Sussi, du är värd allt och lite till!

(Hoppas kunna lägga upp nån mer bild från möhippan så småningom).

torsdag 25 augusti 2011

Ett förbannat ont!

Tidigare idag satt jag på golvet nedanför soffan i lugn och ro... Plötsligt, helt utan förkänning blixtrade och brände det till i ena ljumsken så jag trodde att jag skulle dö! Jag skrek till så att jag skrämde Pontus och Alex som satt intill. Det gjorde förbannat ont, sedan var smärtan borta och lämnade efter sig en utdragen molande värk i området runt ljumsken. Blev så chockad att jag fick gå iväg och samla mig en stund.

Jag "googlade" om fenomenet och hittade fler som upplevt samma sak. För vissa har det blivit så precis innan värkarbetet satt igång. För andra har det varit en smärta som kommit några veckor innan BF, eller tidigare. Det är förmodligen i samband med sammandragningar som smärtan kommer. Livmodern "tränar" och drar ihop sig. Det finns mycket kring bäckenet som kan smärta när det börjar närma sig och detta är ett av symtomen. Jag hoppas att det inte är dags riktigt än. Det kan också vara ligamenten som är överansträngda, så jag ska försöka stretcha ljumskarna lite (försiktigt) för att se om det blir bättre. Just nu har jag inte ont, men det känns som att det ligger på lur och kan hända igen...

onsdag 24 augusti 2011

Gammal gumma

Idag har vi varit på två nya visningar, båda i ungefär samma område som sist. Det första var ett radhus, det andra var en lägenhet med "radhuskänsla", båda på ca 100 kvm. Vi fastnade för det första och ska lägga bud på det. Ska bli intressant hur budgivningen ser ut denna gång! Vi har några fler visningar nästa vecka och fler lär det ju säkert bli inom kort. Vi vill verkligen flytta till något större, typ NU! Men det är ju bäst att inte förhasta sig och ta första bästa. Jag tittar mest på område, läge och planlösning, sedan är det ju en bonus om stället är hyfsat renoverat och färdigt. Pratade med min vän Anna idag, de var och tittade på ett hus idag i Ö-vik. Vet inte om de kommer att köpa det men hoppas att det går bra med husletandet för dem med!

Har haft lite ont i ländryggen och i ena skinkan! Sedan har det värkt lite av och till kring bäcken och ljumske. Jag är inte så smidig för tillfället så jag rör mig som en gammal, gammal gumma! Det vore kanske konstigt om jag inte kände av graviditeten alls när jag har kommit så här långt. Är glad att det inte varit så här sedan dag 1 dock! :) Det är inte länge kvar nu...mamma kunde berätta att det är 24 dagar kvar. Helt rätt, mamma har koll! Så på söndag är det precis 3 veckor kvar... max 5 veckor!! Börjar fråga mig själv om jag är redo. Vissa säger ju att de är skitless denna period och jag börjar väl bli lite åt det hållet.. men inte så att jag känner att jag vill åka in och föda IDAG. Kan bero på att jag vill hålla mig till syrrans bröllop har varit om 2 veckor, sedan kan jag slappna av! 

måndag 22 augusti 2011

V.37: Redo att födas

Vecka 37 är här. Läser att barnet är mellan 2.8-3kg tungt nu, huvudet är ca 9cm i diameter. Barnet är fullgånget och redo att födas! Förlossningen kan starta när som helst, men jag hoppas att jag kan knipa i åtminstone 2 veckor till. Jag vill helst inte missa att vara med på lillasysters vigsel som är planerad samtidigt som Tess dop. Eftersom jag ska vara gudmor till henne känns det extra viktigt att jag närvarar. Det är två stora ögonblick som inte går att återskapa. Men, men, jag vet ju att när barnet väl har bestämt sig för att komma är det inte mycket man kan göra åt saken.. annat än att pressa! :)


Det är fortfarande mycket aktivitet i magen. Jag känner ofta starka rörelser, speciellt på höger sida av magen och ner mot bäckenet. Härom dagen kände jag hur det strålade i vänstra ljumsken. Det gjorde skitont, kändes som att en blixt slog ner i en sekund för att sedan försvinna lika snabbt. Kände så några gånger och undrade vad det kunde vara. Misstänker att det kan ha med foglossning att göra. Har inte haft kännigar av det förut, men den ter sig ju olika på olika personer. Det är tungt att ta sig upp ur sängen eller soffan. Jag måste stötta mig lite när jag sätter mig ner och magen känns som att den ska "poppa" om jag böjer mig framåt! Men det är bara att fortsätta att ladda med kolhydrater, bebis behöver all energi den kan få inför den stora dagen!


Jag kan ha haft små sammandragningar, men inga som gör ont. Det jag har märkt är att magen ibland kan kännas extra stenhård och så småvärker det lite. Förmodligen är det livmodern som drar ihop sig då. Svårt att veta exakt då det är första gången jag väntar barn! Har observerat att det är min högra fot som har svällt upp mest... Kan fortfarande inte komma över hur konstigt runda mina fötter ser ut!

Jag andas väldigt tungt än och suckar ofta. Belastningen på lungorna verkar vara rätt så stor fortfarande, även om magen snart ska sjunka och lämna lite mer plats till dem. Det ska bli skönt, men misstänker att det blir mer tryck på blåsan då istället... Pest eller Kolera?


I det stora hela mår jag bra "ta i trä" och har inte haft några större problem under min graviditet. Jag är väldigt tacksam för det. Magen har inte varit otympligt stor och bara fötterna har svällt så att det märks.  Jag har inte behövt må dåligt nästan alls och även om magen krånglade ett tag var det under en väldigt kort period. Nu är jag mest trött och börjar se framemot att se individen som tar så mycket på mina krafter!




Vi väntar på dig / Mamma och pappa!  



Volleybollfesten 2011

Igår hade jag tänkt lägga upp ett inlägg, men jag var så trött hela dagen att det inte vart något. Trotsade att jag kände mig seg och var iväg med Pontus och Stefan till Birsta en sväng. Jag hade lite (än så länge hemliga) ärenden att göra där... Vi käkade köttbullemacka på IKEA och sa hej till Hanna på Toys r us också!

I lördags åkte vi på den årliga Volleybollfesten, som Kenneth & Katja styrt upp på sin tomt (förmodligen därför jag var så trött igår?). Vi hade otur med vädret då det regnade hela eftermiddagen. Men det avskräckte inte de som ville spela volleyboll att spela ändå! Det stora partytältet, som vi byggt 2 dagar innan, höll resten av oss torra medan vi tittade på de spelande. Vi åt, gick frågeslinga som Amanda och Pontus vann, pratade med massor av folk, spelade Guitar Hero mm. Vi åkte hem efter att jag dragit mitt musikquiz kring 23-tiden. Quizet handlade om att man skulle gissa på vilken reklam en viss låt hör till. Det var oväntat svårt för många, men det kanske bara är positivt och betydet att de flesta inte sitter framför TV:n jämt! Vi hade i alla fall jttetrevligt på festen, tack igen Kenneth och Katja för en trevlig dag/kväll! :)

Lite snapshots från min mobilkamera: 

Tältet byggs. Finn ett fel!
(Pontus & Kenneth)
Åskådare i tältet

Jonas satsar
Hopp!
Kenneth i position!
Blött spel men kul ändå!
Liten åskådare - ville också vara med!
Grilltajm
Mingel

lördag 20 augusti 2011

Misslyckad fotning

Igår var vi uppe sent ... igen. Jag satt uppe med ett musikquiz som jag lovat göra klart till dagens volleybollfest hos svärföräldrarna (K&K). Jag började redan för ett par dagar sedan med ett quiz. Men igår, när det nästan var klart kom jag på en bättre idé..! Så jag skrotade den första planen och satt uppe till kl 02.00 för att få det nya färdigt. Lite idiotiskt kanske, men detta blev faktiskt mycket bättre! Hoppas alla tycker att det blir kul också. :) 

Just nu sitter jag och funderar på vad jag ska ha för kläder i kväll. Man slutar ju inte bry sig bara för att man gått upp några (11) kilon, men det blir allt svårare att få på sig något som ser hyfsat ut! Mina fötter ha svällt ganska mycket också. När Pontus upptäckte det så skrattade han åt dem och tyckte att de såg ut som dockfötter. De har svällt så pass att man inte ser knölen på utsidan av foten, så de är alldeles runda och bulliga från vrist till tå! Detta utgör ett nytt problem, jag kan inte ha vilka skor som helst! Mina rem-sandaler går precis på, men i dem ser mina fötter ut som två kasslerklumpar. Mina finskor är bara att glömma, sist jag försökte få på mig ett par fick jag sen-drag i foten! Mina joggingskor funkar, men då är magen ivägen då jag ska snöra dem... Jag har 1 eller 2 par som jag fortfarande kan ha... 

Förresten så var jag och fotograferade mig hos en fotograf på Haga i torsdags. Jag hade mycket hellre gått till en automat, men det finns ju inga! Så trots att jag egentligen inte ville så satt jag där på en pall, med en pladdrande fotograf, två schäfrar springandes runt fötterna samt andra kunder i ögonvrån och försökte få till ett bra foto. Jag blev såklart inte nöjd. Nu funderar jag på att ta ett eget foto och skicka in. Var missnöjd med förra i 10 år och vägrar vara det igen! Men det känns som att det inte är meningen att jag ska få till ett bra kort. Nu har jag ett litet sår bredvid näsan som inte ser så vackert ut, så jag får nog vänta ett tag till innan jag gör ett nytt försök.

Förresten, igår fick Pontus (vi) en jättefin bärsele av märket BabyBjörn från Martin F! En mycket bra present som vi kommer att använda båda två. Tack igen Martin! :D