Det finns mycket jag vill och ska blogga om, men det får bli vid ett senare tillfälle. Klockan är mycket och jag ska lägga mig så jag orkar upp i tid i morgon för att åka med mamma och syrran till Birsta! Ska passa på att svepa förbi hemma också eftersom jag inte varit där på en vecka. Antar att jag kommer att mötas av många törstiga blommor!
Nu är jag i alla fall i v.34! Det känns som att jag går och bär på en tickande bomb och stubinen blir bara kortare och kortare för var dag som går. Jag börjar se änden på snöret... eller vad man ska säga. Min kusin Lena borde känna sig sprängfärdig av förväntan vid det här laget, eftersom hon är beräknad att få om... var det 6 dagar? Nu går man bara och väntar på det där samtalet från min moster där hon stolt berättar att hon blivit mormor för första gången! Hon har redan erfarenhet som farmor, men gissar att hon är lika ivrig för det!
Det blir en milstolpe även för mig. När Lena har fött har jag nämligen inget delmål kvar längre. I början av min graviditet kunde jag tryggt tänka att innan jag hamnar i förlossningsrummet så skulle syrran ha sin bebis, sedan min barndomsvän Maria, sedan kusin Lena... men strax har det alltså blivit min tur... Snart smäller det gott folk!
Barnet är nu runt 2,2 kg, foten 6-7 cm. En del barn suger på tummen. Forskare menar att barnet kan skilja på ljus och mörker och uppfattar därmed dag och natt. Om min navel hade varit sån att den kunde bukta ut så skulle den nog göra det vid det här laget. Men den är väldigt utspänd och platt i linje med resten av magen, bortsett från en liten flik som sticker ut en liten aning. Man kan ganska tydligt se en brun pigmentrand, linea nigra, mitt på magen. På mig går den från blygdbenet till naveln och upp ungefär i höjd med mellangärdet.
Måndagen den 8:e augusti har jag nästa tid på Mvc.
söndag 31 juli 2011
fredag 29 juli 2011
Värmeslag
I tisdags var jag tvungen att åka in på en däckfirma för att kolla vad som orsakade pyset i höger framdäck, som hållit på ett tag. Det visade sig vara en spik i det! Efter att det var lagat vågade jag åka de ca 10 milen hem till familjen i Solle. Här jag har varit sedan dess och haft det bra!
Det är ju helt otroligt bara vad VARMT det ska vara! Det är verkligen jättebra och jätteskönt och jag ska verkligen inte klaga för fina somrar är sällsynta... I vanliga fall hade jag vältrat mig i det fina vädret och utnyttjat varenda sekund i solen. Men det har inte gått, jag blir totalt överhettad och orkar ingenting p.g.a. värmen...
MEN! Idag hittade jag lösningen; mammas & pappas utomhuspool! Enda sättet för mig att palla vara ute i värmen är att ligga och flyta på en av luftmadrasserna och plaska lite förstrött. Så himla skönt! De senaste veckorna har jag bara suttit inne i skuggan och trånande tittat ut på alla solbadare, nu är det slut med det och jag är en av dem. Kanske får jag tillbaka lite färg till och med! Jag ska stanna här veckan ut, tydligen ska det vara bra väder ända till på söndag, om man nu vågar tro på väderleksrapporterna, men som det ser ut så kommer jag nog att bo i poolen fram till dess!
Notis: Mamma tog en bild på mig när jag ligger och flyter med magen i vädret, men jag lät bli att lägga upp den, för allas trevnads skull..!
Idag fyller min älskling Pontus 26år! Det måste kännas otroligt tråkigt att fira sin dag på en oljerigg ute i Nordsjön, men det får vi ta igen när han kommer hem. Då blir det massa presenter och överraskningar! Fick i alla fall prata med honom idag och säga grattis! <3
Nu ska jag sova. Hoppas innerligt att den där flugan som terroriserade mig hela natten igår & som tillslut förvisade mig till vardagsrumssoffan har gått & självdött i nått hörn!!!
Eller åtminstone flugit ut...
Det är ju helt otroligt bara vad VARMT det ska vara! Det är verkligen jättebra och jätteskönt och jag ska verkligen inte klaga för fina somrar är sällsynta... I vanliga fall hade jag vältrat mig i det fina vädret och utnyttjat varenda sekund i solen. Men det har inte gått, jag blir totalt överhettad och orkar ingenting p.g.a. värmen...
MEN! Idag hittade jag lösningen; mammas & pappas utomhuspool! Enda sättet för mig att palla vara ute i värmen är att ligga och flyta på en av luftmadrasserna och plaska lite förstrött. Så himla skönt! De senaste veckorna har jag bara suttit inne i skuggan och trånande tittat ut på alla solbadare, nu är det slut med det och jag är en av dem. Kanske får jag tillbaka lite färg till och med! Jag ska stanna här veckan ut, tydligen ska det vara bra väder ända till på söndag, om man nu vågar tro på väderleksrapporterna, men som det ser ut så kommer jag nog att bo i poolen fram till dess!
Notis: Mamma tog en bild på mig när jag ligger och flyter med magen i vädret, men jag lät bli att lägga upp den, för allas trevnads skull..!
Idag fyller min älskling Pontus 26år! Det måste kännas otroligt tråkigt att fira sin dag på en oljerigg ute i Nordsjön, men det får vi ta igen när han kommer hem. Då blir det massa presenter och överraskningar! Fick i alla fall prata med honom idag och säga grattis! <3
Nu ska jag sova. Hoppas innerligt att den där flugan som terroriserade mig hela natten igår & som tillslut förvisade mig till vardagsrumssoffan har gått & självdött i nått hörn!!!
Eller åtminstone flugit ut...
God natt!
tisdag 26 juli 2011
Mvc: Symfys-Fundus
Det blev inget målande idag... inte mycket annat heller! Somnade på soffan först och dreglade ner handen, sedan släpade jag mig in i sovrummet och sov där ett par timmar....
Sedan var det dags för MVC! Hade en ny barnmorska eftersom min är på semester. Behövde inte ta blodprov denna gång heller, bara blodtryck och lämna urinprov. Nästa gång blir det stick i fingret, vilket är mycket bättre än när de sticker i armen och ska ha flera rör (usch)! Svärmor fick vara med och lyssna på hjärtljuden, det blev lite känsligt för henne och jag fick titta upp i taket för att inte få tårar i ögonen jag med! Det var i alla fall himla kul att ha henne med och dela upplevelsen med!
Alla prover var bra som vanligt, men symfys-fundusmåttet planade denna gång med. Vilket innebär att magen inte riktigt växer efter kurvan som den ska. Hon lät inte oroad för det, olika barnmorskor kan t.ex. mäta olika, vilket kan göra att det ser ut som att tillväxten är mindre än den är. Vi ska avvakta till nästa besök och se om magen har fortsatt att växa långsamt. I så fall kommer de att göra ett ultraljud för att se så att barnet utvecklas som det ska. Lite orolig blir man ju för att allt inte ska stå rätt till, men eftersom allt annat såg bra ut så behövde jag inte oroa mig tyckte hon. Personligen tycker jag att magen blivit lite större och det är ju väldigt olika hur stor den blir i slutänden. Jag har gått upp totalt 10 kilo!
Efter Mvc:n, innan middag hos svärmor och Tommy, åkte jag och köpte en present till Pontus. Han fyller ju år snart, men han får inte presenten förrän han kommit hem igen om två veckor. Pratade med honom för ett tag sedan. Han hade kommit fram till plattformen på Nordsjön och han berättade bl.a. om resan med helikoptern dit. Värst är att han inte får ha med någon mobil. Vi kan alltså inte kontakta varann när vi vill... bara när han har tillgång till den fasta telefonen på rummet. I morgon, första dagen där har han mycket att göra, hoppas och tror att allt ska gå bra! *saknar*
Klippte Alex när jag kom hem. Sedan hjälpte han mig att förbereda en annan "present" till Pontus. Hmm.. det där lät kanske wierd, men jag tror att Pontus kommer att bli glatt överraskad! :D
God natt!
![]() |
| Ett exempel på Symfys-Fundus mått. Så här såg det ut i början av min graviditet. |
Alla prover var bra som vanligt, men symfys-fundusmåttet planade denna gång med. Vilket innebär att magen inte riktigt växer efter kurvan som den ska. Hon lät inte oroad för det, olika barnmorskor kan t.ex. mäta olika, vilket kan göra att det ser ut som att tillväxten är mindre än den är. Vi ska avvakta till nästa besök och se om magen har fortsatt att växa långsamt. I så fall kommer de att göra ett ultraljud för att se så att barnet utvecklas som det ska. Lite orolig blir man ju för att allt inte ska stå rätt till, men eftersom allt annat såg bra ut så behövde jag inte oroa mig tyckte hon. Personligen tycker jag att magen blivit lite större och det är ju väldigt olika hur stor den blir i slutänden. Jag har gått upp totalt 10 kilo!
Efter Mvc:n, innan middag hos svärmor och Tommy, åkte jag och köpte en present till Pontus. Han fyller ju år snart, men han får inte presenten förrän han kommit hem igen om två veckor. Pratade med honom för ett tag sedan. Han hade kommit fram till plattformen på Nordsjön och han berättade bl.a. om resan med helikoptern dit. Värst är att han inte får ha med någon mobil. Vi kan alltså inte kontakta varann när vi vill... bara när han har tillgång till den fasta telefonen på rummet. I morgon, första dagen där har han mycket att göra, hoppas och tror att allt ska gå bra! *saknar*
Klippte Alex när jag kom hem. Sedan hjälpte han mig att förbereda en annan "present" till Pontus. Hmm.. det där lät kanske wierd, men jag tror att Pontus kommer att bli glatt överraskad! :D
God natt!
måndag 25 juli 2011
v.33: Full rulle!
![]() |
| Midlanda flygplats |
Nudå? Sitter i soffan och funderar på vad jag ska hitta på. Kan måla, men det är väldigt ansträngande för mig just nu... Lat är jag inte, men järnvärdet är nog fortfarande inte riktigt som det ska, så blir trött väldigt lätt nu med. Var på Ica Kvantum i morse, kom till en tom parkering 15 min innan öppning... Pensionärspoäng: 100! Väl inne på affären kände jag att mitt högra ben inte riktigt hängde med, kändes avdomnat. Ändå tar jag mina järntabletter och försöker äta mat med järn i. Får veta idag på MVC kl 15.00 hur det står till med värdena, hoppas jag. Ska ha en ny barnmorska eftersom min är på semester. Förrestens så ska svärmor följa med på MVC idag. Det ska bli roligt! Hoppas vi får lyssna på hjärtljuden så hon får höra.
Magen har det varit full aktivitet i! Igår kväll rörde det sig under huden så det kändes som att lilltjejen skulle ta sig ut! Hon är väldigt stark och aktiv och härjar fortfarande på med de högra revbenen. Igår kände och såg jag en hand eller en fot röra sig uppåt ovanpå revbenen! Så himla läskig känsla! Plötsligt började jag grina, utan någon särskild anledning. Hormoner! När vi skulle sova var det också full rulle. Bebisen gjorde kullerbyttor och utfall mot madrassen så att jag inte kunde ligga stilla. Det slutade inte förrän jag strukit med handen på magen en liten stund. Tror det kommer vara lika mycket rörelse idag, som det känns nu!
Nu ska barnet vara runt 2 kilo tungt och det är 55 dagar kvar till beräknad förlossning!
söndag 24 juli 2011
Fest
![]() |
| Pontus på O´learys |
Ikväll har vi varit på en fest hos en granne, kan man säga. Hon bor bara några hundra meter bort. Dit kom även Micke E, Janne R, Alex och Stefan. Det var väldigt trevligt där! Tjejerna som var där har barn båda två, som är 1,5 år så det blev automatiskt lite tjejsnack om barn och min mage. Magen har varit lite i uppror ikväll. Det känns som att det är två bebisar där inne som slåss med varann om plats! Känner mig sprängfärdig..!
Lite bilder från ikväll:
![]() |
| Pontus & jag på fest hos Natalie |
![]() |
| Janne & Pontus |
![]() |
| Micke & Pontus bryter arm |
![]() |
| Stefan & Micke |
onsdag 20 juli 2011
Blandade bilder
Blandade bilder från mina hemtrakter och på min fina familj!
![]() |
| Theo hjälper till att vattna mommas blommor... |
![]() |
| och fyller på vatten i poolen. |
![]() |
| Svalkande! |
![]() |
| Karin visar hur man matar fiskarna... |
![]() |
| ...Oj vad de hoppade! |
![]() |
| Johan & Annica, Pappa. |
![]() |
| Söta Tess blåser liten bubbla |
![]() |
| Theo hjälper moffa att tvätta traktorn |
![]() |
| Jag vid Kullaborgs Sommarcafé |
tisdag 19 juli 2011
Premiärtur 2011
![]() |
| Flotten, fortfarande under konstruktion |
![]() |
| Husvagnen inbyggd, bar inställd |
![]() |
| Vissa sittmöbler är inte designade för gravida... |
måndag 18 juli 2011
V.32: Två månader kvar
Stefan (barnets blivande gudfar) kom förbi en liten stund idag. Han tyckte att magen blivit riktigt stor nu! Det var ju ett tag sedan vi sågs sist så inte så konstigt. :)
Medan jag sitter här och skriver är det full aktivitet i magen. Kommer nog bli en livlig liten plutt det här!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





























