tisdag 5 juli 2011

Bok & Bak

Idag blev det ju faktiskt finväder! Har suttit på balkongen i omgångar och läst bok. Det går inte att sitta några längre stunder i solen för då brinner man upp... Nu har jag äntligen läst ut "Avalons Dimmor" av Marion Zimmer Bradley. Boken har legat och dammat ett tag innan jag gav mig på de sista hundra sidorna. Den var väl rätt ok, men man blir rätt mätt på innehållet efter ett tag. Gav ändå inte upp utan läste ut alla de 946 sidorna, i hopp om att min åsikt skulle ändras. Tror dock att filmen, eller serien är bättre än boken... det var så himla mycket bisnack om religion, bland annat den enda sanna guden eller gudinnan och kristendomen. Det kan visserligen vara intressant i lagom mängd, men här blev man helt översköljd av det!
Sedan övergick jag till lite mer lättsam läsning; "Handbok för gravida - allt din doktor inte berättar" av Vicki Lovine. En rolig och intressant bok för de som väntar barn. Har lånat den av syrran Sus, hon känner sig nog rätt klar med den eftersom hon säger att hon har fött barn för sista gången! Två barn känns faktiskt rätt lagom i nuläget även för mig/oss... Får se om den inställningen ändras efter första har kommit :).

Nu ska jag återgå till bullbaket, degarna borde ha jäst klart ungefär nu! :P

måndag 4 juli 2011

Ingen sol, inget bad

Cattis & Sean 

Idag hade Cattis och jag bestämt att vi skulle åka till Timrå och bada efter att hon slutat jobbet. Tyvärr var ju inte vädret inne på riktigt samma planer som oss, så det blev inget bad för vår del... Men vi gjorde det bästa av situationen och köpte en massa fika och tittade på när Cattis son Sean doppade sig lite och lekte med sanden. Vi gjorde något halvhjärtat försök att fånga småfisk med håv, men de var tydligen smartare än oss så det blev inget napp där. Hur som helst är det alltid roligt att komma iväg och göra något, hellre än att sitta hemma. Hoppas på finare väder snart så gör vi ett nytt badförsök!

Nu har jag försökt att komma igång med att spela Oblivion. Skapade en ny karaktär ikväll och började spela. Jag måste säga att jag inte är helt såld än... fastnade på en punkt i början av spelet och blev less. Men det tar väl ett tag innan man blir van alla kontroller och menyer. Ska göra ett nytt försök med det där någon annan gång!

Nu sparkar det på i magen igen. Känns som att nån vill komma ut! :)

söndag 3 juli 2011

V.30: Verkligt men ofattbart

Vi börjar kunna det här med sovmorgon nu. Vanligtvis kan jag inte sova längre än till max nio på morgonen, men nu är det inga problem att snarka på till kl 10-11! Men det känns lite som att man blivit lurad på halva dagen när man vaknar så sent...

Idag åkte Pontus, Alex och jag till stan. Vi gick omkring lite, träffade folk, åt på Donken, köpte kaffe och glass och satt utanför nyöppnade Café Ågläntan. Det är verkligen jättefint där! Personalen var lite skum bara... Köpte min glass där och första killen pratade på om Italien och att glassen kom därifrån. Frågade om jag varit i Italien och ätit glass osv. När jag tillslut fått välja två kulor (choklad och pistage) och var på väg ut så uppmanade han mig att verkligen njuta av den! Jaha... ja, visst ska jag det. Den var god, men jag utvecklade inga vingar och flög iväg mot den klarblå himlen direkt, vilket han fick det att låta som att jag skulle göra! Den andra killen dök upp från ingenstans, helt hypad. Frågade mig och en annan tjej om vi precis kommit dit. Sedan frågade han om vi skulle gå. -Eh, ja... jag hade tänkt det..! Det var ju synd för han hade sånt flow och nu skulle vi ju missa det! Haha, ja... vad ska man säga.
Café Ågläntan. Har skarvat ihop tre bilder men orkade inte göra det
så avancerat. 

Sedan åkte Pontus och jag och tvättade bilen och badade pool hos svärfar. Upptäckte att den lömska katten som lämnat tassavtryck på motorhuven tidigare i veckan även skrapat lacken på sina ställen. Lite irriterande med tanke på att bilen är så pass ny och inte hade en enda skråma när vi köpte den. kattfan! Men lite vax gjorde iaf susen.  

Nu sitter vi i soffan. Pontus spelar Oblivion och jag skriver, och funderar. Nu är jag i vecka 30, det är alltså bara 10 veckor kvar innan dagen D!! Börjar bli lite nervös. Bebisen ska ju faktiskt ut snart! Det blir mer och mer verkligt, samtidigt som det blir mer och mer ofattbart. 

Barnets hjärna utvecklas och växer. För att få plats veckar den ihop sig allt mer. Barnets lungor är nästan helt utvecklade och det övar på andningsrörelser genom att höja och sänka bröstkorgen. Jag har känt flera gånger hur barnet liksom hoppar till, förmodligen därför att det hickar. :)

lördag 2 juli 2011

Nattvrål & mackmål

Det är dåligt väder men det är fortfarande så himla kvavt! Har sovit med balkongdörren öppen i sovrummet, men det märks knappt nån skillnad ändå. Vaknar bara av mås-skrik eller andra störande ljud utifrån. Igår natt hörde vi ett högt klagande vrål någonstans ifrån. Fattade först inte vad det var, men sedan kom det lite lägre men utdragna, plågade och ack så hjärtskärande jamanden. Stackars djur. Undrar om det var det som lockade måsarna i morse?! Usch...

Idag åkte Pontus, Alex och jag till Birsta en sväng. Jag har varit sugen på en grillad macka i flera dagar och idag tänkte jag slå till på en! Beställde grillad macka med ost och skinka på Café Charm. Var noga med att säga att jag inte ville ha den med chevréost eftersom gravida inte bör äta det. Fick mackan efter lite väntan. Blev ganska förvånad över att känna smaken av just pinjenötter och chevréost efter några tuggor. Jahapp, bara att inse att jag fått fel. Klagade, fick en ny macka, en massa ursäkter samt en gratis efterrätt. Det var ju snällt, men tur att det inte var Pontus som skulle ha mackan som är nötallergiker, då hade det kunnat gå riktigt illa! Det fick de veta också...

Det har inte blivit så mycket annat gjort idag. Lite städning och scrappande... men jag tar det rätt lugnt nu eftersom jag blir så trött så fort och måste vila mellan varven. Har köpt penslar och 4st nya dukar att måla på inför en beställning, laddar lite innan jag börjar med det!

Bara 77 dagar kvar till beräknad förlossning!  

torsdag 30 juni 2011

Solbad & stan på slentrian

Himlabadet utomhusbad
Idag passade jag på att åka till Himlabadet, medan Pontus åkte till Peter för att hjälpa till med ved och kvällsfiske. Jag tror jag var där minst tre timmar och stekte, men det blev inget bad. Dels för att det blåste svala vindar, dels för att jag är lite försiktig med att bada ute över huvud taget, med tanke på risken för bakterieinfektion. Informationen om det där är lite tvetydig.. vissa säger att det är helt ok för gravida att bada i pool, en del säger att man helst bör undvika det. Man kan tydligen bada i sjöar och hav också, men måste då ha koll på att vattnet är tillräckligt rent, vilket ju är himla svårt att veta... Det var i alla fall hur skönt som helst att bara ligga där och lyssna på musik, läsa tidning och frossa glass alldeles för mig själv!

Sedan traskade jag in till stan. Tanken var väl att jag skulle gå förbi centrum och hoppa på första bästa buss hem... men, helt plötsligt stod jag i kassan på H&M med tre nya plagg, lite underkläder och några nya armband. Sedan kunde jag såklart inte sluta där! Kom även hem med två nya balkonglådor (REA) samt 6st nya krukor (som jag prutade ner till halva priset)! När jag kom hem lagade jag balkongbordet, sopade undan jord och skräp från mattan och planterade om blommor i de nya lådorna. Börjar ta sig på balkongen igen, men vågar inte belasta bordet förrän kanske i morgon då limmet har torkat. Tar en ny bild då!

Ågläntan från baksidan
Resten av lägenheten ser ut som ett mindre bombnedslag, men energin räcker inte riktigt till. Fick rådet av svärmor att äta pumpakärnor, de ska vara väldigt järnrika. Hittade tyvärr inga på affären jag var på, så köpte några rädisor istället, de ska också innehålla en del järn. Hoppas på att värdet ska gå upp snart igen så att orken kommer tillbaka! 

Förresten så gick jag förbi den nya restaurangen/fiket Ågläntan vid ån. Den har inte öppnat än med det ser riktigt inbjudande ut redan! Ska gå dit och kolla in fikat sedan någon gång när man är välkommen. 

Mvc, sol & bad!

Transformers 3 i 3D var helt klart sevärd. Såg den igår kväll tillsammans med bland annat Pontus, Martin, Jennifer och Jonas N. En bit in i filmen verkar det dock som att alla höga ljudeffekter hade inverkan på bebisen! Hon började röra sig som aldrig förr och jag mådde till och med lite illa av allt tumult. Mot slutet av filmen behövde Pontus gå på toaletten så jag följde med. Så fort jag kom ut från biosalongen så lugnade magen ner sig! -"Inget fel på hennes hörsel i alla fall" som sköterskan på MVC sa idag. Verkligen inte!
Jag fick ta blodtryck och blodprov och lämna urinprov igen. Sedan tog hon och mätte magen och lyssnade på hjärtljuden, allt såg väldigt bra ut! Jag är lite under "normala" kurvan men följer den väldigt precis i övrigt. Känns alltid bra att få bekräftat att allt är lugnt. De enda jag fortfarande måste ha kolla på är järnvärdet. Förra gången låg jag på 109 där 110 är lägst på skalan för det normala. Idag låg jag på 107... trots att jag äter järntabletter varannan kväll! Måste försöka äta mer järn...

Idag har det varit helt underbart somrigt hela dagen! Efter besöket på MVC plockade vi upp Alex. Efter att ha startkablat igång Robin, Roya och hennes lillasyster så åkte vi alla till Hartungsviken för sol och bad. Vi var väl där ca 2h, sedan beställde Alex, Pontus och jag mat från Biteline som vi åt hemma hos oss. Efter lite öl och ytterligare lite solande så mötte vi upp de andra tre vid hamnen. Där fick vi underhållning i form av utomhusgymnastik. Vi tittade på samtidigt som vi drack öl och åt glass. Sedan plockades kubben fram! Tjejerna mot killarna visade sig inte vara någon bra uppdelning för min del denna gång heller... Men roligt är det ju ändå..!


God natt!

tisdag 28 juni 2011

Magen i nuläget




Så här ser magen ut i nuläget. Inte så kaxig, men inte heller att leka med! Vet att den kommer att växa och bli mycket större under de sista månaderna, men hade gärna fått stanna som den är nu! :) 

Bilden togs den 27 juni 2011

måndag 27 juni 2011

V.29: Tyngre & tyngre

Jag har mått lite dåligt några timmar de senaste dagarna. Förmodligen inget ovanligt, men eftersom jag har kommit så lindrigt undan hittills och fått må bra hela tiden så blir jag ju lite orolig. Kroppen ska i alla fall bli tyngre snabbare nu och ämnesomsättningen ökar. Det ska tydligen vara bra att gå upp minst 1kg i denna tredje trimester, men mindre än 3kg per månad. Hittills har jag gått upp 7 kilo på ca 7 månader. Det ska bli intressant att se Symfus/Fudus måttet när jag ska till barnborskan på onsdag. Då mäter hon magen och för in måtten i datorn för att se hur min mag-kurva ser ut! 

Barnet är ca 37cm, väger ungefär 1,2 kg och utvecklas en massa denna sista period. Alla sinnen är utvecklade, barnets pupiller ser skillnad på ljus och mörker och det kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. :D 

Vi har fått en massa fina bebiskläder som jag måste lägga upp lite bilder på. Ni som inte redan visste det, det kommer att synas på färgvalet så; det blir en flicka! 

Till vänster är de kläder som Pontus och jag har köpt från
Polarn och Pyret, plus mössan på bilden till höger. 

En hel del rosa blir det!

Alla dessa kläder har vi fått ärva av Susanne & Pär.

Nu är spjälsängen ihopbyggd också, så det känns att det börjar närma sig! Har dock inte riktigt fattat än...