söndag 30 oktober 2011

I natt var en sådan natt


Jag har inte sovit en hel natt sedan Saga föddes för snart 6 veckor sedan. För det mesta går det bra, över förväntan bra till och med! Jag har blivit förvånad över mig själv, hur lite sömn jag lyckats klara mig på under den här perioden och hur pigg jag trots allt har känt mig. Oövervinnerlig!
Sedan kommer det dagar (eller oftast nätter) som påminner mig om att jag inte är någon supermänniska trots allt. Tröttheten kommer smygandes och gömmer min bättre sida och får galenskapen att lura lite för nära för att jag ska tycka att det känns okej.

Inatt var en sådan natt!

Men på något vis härda man ut, sväljer att man stundtals blir helt knäpp och går vidare med dagen. Det är ju trots allt värt allt slit i slutänden, speciellt när jag får det där lilla leendet eller den där speciella blicken från en nöjd liten krabat, som faktiskt lika mycket som mamma bara vill ha det lugnt och skönt och bra! Ingenting kan förbereda dig för hur jobbigt det kan vara att ha ett litet barn, men ingenting kan heller förbereda dig på de känslor och den styrka som kommer med hela paketet!

Mamma <3 Saga

lördag 29 oktober 2011

Äntligen hemma!

Fin skylt, fått av syrrorna i födelsedagspresent!
Igår kom äntligen älsklingen hem efter 2v på Nordsjön, bara för att åka iväg igen idag på en spelning i Skinnskatteberg! Pontus och Alex bilar ner dit över dagen och kommer hem igen inatt/tidig morgon. Festivalen heter Burning Land och vill man dit finns info här! Himla roligt för Pontus att få spela sin musik på ett stort evenemang, men mindre roligt för mig... Jobbigt att skiljas igen även om det bara är för mindre än ett dygn! Hade det inte varit för att jag är upptagen med att vara småbarnsmamma så hade jag följt med!

Med Saga är det bara bra. Hon blir tyngre och rundare, precis som hon ska. Fostersvulsterna på huvudet är ett minne blott, men i stället har hon fått lite röda utslag på kinderna. Tror det kan vara hormonplitor, men är inte helt säker. Hon har haft någon enstaka sådan förut, känns konstigt att det plötsligt ska bli mer efter så här lång tid, hon är ju ändå 5 veckor nu. Kanske är det tvättmedlet också... vi använde vanligt tvättmedel hos mamma & pappa så det är inte omöjligt att det är det. Väntar och ser...
Nytt är att Saga har börjat gnugga sig i ögonen  nu när hon är trött. Det ser så himla gulligt ut!

Prydnadshjärta, present från syrrorna

fredag 28 oktober 2011

Bilder

Lite bilder från min vistelse i Sollefteå!
Moster med Theo busfrö

Kram kram

Saga hos momma

Saga & kusin Tess

Muckar du!?

Susanne & Tess

Nybadad Saga

Jättemysigt med bad!





torsdag 27 oktober 2011

Insomnia

Då är vi hemma i Sundsvall igen. Saga lät mig inte sova särskilt mycket igår natt, men jag passade på att ta igen lite sömn på morgonen istället. Detta gjorde att jag kom iväg ganska mycket senare än tänkt, men det går ju å andra sidan aldrig att planera något efter tid längre! Jag får vara glad om jag hinner hälften av allt som jag vill på dagarna. På nätterna har jag också fullt upp; sitter och ammar, vaggar, tröstar, byter blöjor etc... Det har hänt flera gånger att jag har vaknat med huvudet nästan i knät på mig själv (och Saga) eller sittandes på snedden, på väg ner mot soffan! Jag är inte van att kunna somna sittandes, men med en liten bebis är det inte längre några problem! *Suck* Det är tur att Saga är så söt, annars hade jag nog inte pallat! Snart, när hon bli lite äldre, om ca 2 månader hoppas jag att hon ska sova större delen av natten. Enligt andra med barn blir det i alla fall bättre och bättre på den fronten... jag kommer jubla när den dagen kommer! Hur som helst gick bilresan hem bra. Jag fick även hjälp av farmor Marie när jag kom hem, hon passade Saga så att jag kunde åka och handla samt plocka upp vagnen och lite annat från bilen. Saga var lika snäll då, hon sov hela tiden som farmor vaktade henne. Vad himla mycket lättare saker och ting blir när man är två!

I morgon blir det ett besök på min senaste arbetsplats, Bergsåker skola! Jag lovade mina elever (gamla femman) att jag skulle komma och hälsa på dem med min bebis när skolan börjat igen. Flera elever har till och med letat åt mig på FB och frågat när vi ska komma. Vissa har även varit gulliga och skickat vänförfrågan till mig, men jag kan inte acceptera dem, måste ju ha lite privatliv också. Efter besöket är det äntligen dags att åka till flygplatsen och hämta min älskling! Saknar enormt mycket! <3

onsdag 26 oktober 2011

Sista dagen...

...innan jag åker hem till Sundsvall igen! I morgon packar jag väskorna och lämnar Sollefteå ett litet tag efter att ha varit här i över en vecka! Folk börjar fundera på när vi kommer hem igen, så det börjar nog bli dags nu. Det har varit väldigt skönt att vara hemma. Har fått så mycket hjälp och avlastning och mormor och morfar har fått tillfälle att lära känna Saga liter mer under de här dagarna. Känns himla bra eftersom vi inte ses så jätteofta annars.

Igår kom Anna och Freja och hälsade på hos oss i Sollefteå, hemma hos Susanne! Jag fick en fin present (med en massa presenter i) av Anna, Magnus, Freja och Annas föräldrar. Tack så mycket igen, speciellt för den fina sjömansklänningen till Saga! Den kommer att bli superfin när hon har vuxit i den!
Freja och Theo lekte tillsammans och vi mammor fick tillfälle att snacka lite skit i några timmar. Tråkigt nog tog batteriet på min kamera slut efter typ två kort... så jag fick nöja mig med att ta några halvbra mobilbilder istället! Det var i alla fall himla kul att ses igen, det blir inte särskilt ofta eftersom vi bor i olika städer alla tre; Sunsdvall, Ö-vik och Sollefteå. Freja hade blivit så stor sedan sist jag såg henne, och Anna fick träffa Saga för första gången. Tyvärr var hon inte så social - hon sov nästan hela tiden de var där - men ändå.
Tess och jag 
Theo och Freja leker i kojan
-Hej, hej!
Freja funderar....



torsdag 20 oktober 2011

Solle

Nu är Saga och jag och hälsar på i Sollefteå! Vi har träffat mormor och morfar samt moster och kusinerna Tess och Theo. Theo är bra söt, Saga började skrika när vi kom dit och han sa att Saga skrämde honom... Sötproppen! Vi passade även på att fota Tess och Saga bredvid varandra. De är ju född samma år, men eftersom Tess är flera månader äldre så är hon ju bra mycket större nu. Roligt att ha kvar att kunna visa dem när de blivit lite äldre. Syrran och jag har planerat att de ska bli bästa vänner så småningom! ;)

Vi har haft det väldigt bra här hos momma och moffa. Saga har blivit lite bättre i magen, verkar det som. Den har krånglat lite förut så att hon har varit ledsen, men idag har hon sovit bort nästan hela dagen! Hon har bara vaknat till för att få lite mat, sedan somnat direkt. Inatt fick jag dessutom sova lite extra. Jag gick och lade mig efter att jag ammat Saga och sedan tog mormor över nattningen. Jag måste ha stendött för jag som brukar vara så lättväckt märkte inte ens när mormor kom in med Saga i vagnen och parkerade den bredvid min säng. Det sker inte helt ljudlöst eftersom däcken gnekar högt mot golvet. Jag blev väldigt förvånad när jag vaknade närmare kl 02.00 av att Saga gnällde. Sedan fick jag sova ganska bra resten av natten också, då hon inte var vaken särskilt länge alls efter matningarna.

I morgon fyller jag år... 29 stycken! Vart tar tiden vägen? Morsa och snart 30 är man... Ska i alla fall fira med smörgåstårta och familj samt de som råkar kika förbi!

Lägger upp bilder när jag kommit hem, glömde kamerasladden hemma!

måndag 17 oktober 2011

Ersättning



Nu har Saga fått ersättning två kvällar i rad. Det har gått jättebra! Första gången åt hon upp allt, hela 130ml och sov direkt efter i ett par timmar. Igår kväll fick hon sin andra dos och då lämnade hon ca 20ml men sov i nästan 4h! Himla tacksamt för mig som fick lite egen tid och fick sova 2,5h i sträck, istället för bara ca 1 - max 2h! Håller tummarna för ännu mer sovtid snart!

söndag 16 oktober 2011

Mjölkbud

Hmm... hur var det nu igen?!

Herregud, jag skippade en enda amning för att Saga ska börja med ersättning en gång per kväll... och brösten blev direkt som tegelstenar! Inte skönt... jag bestämde mig för att pumpa ut lite mjölk, men det behövdes inte... det blev ett sånt tryck att det kom nästan 20ml på en gång, bara från ena bröstet! Tidigare idag sköt det iväg en stråle tvärs genom halva vardagsrummet när jag skulle amma och stackars Saga har fått mjölk i ansiktet och håret mer än en gång kan jag säga. Ja, så mjölk finns det gott om...

Idag har jag haft besök. Först av farmor Marie och Tommy, som kom med fika, en tidig födelsedagspresent till mig samt lite matvaror jag beställt som jag inte fick betala för. Himla snällt av dem, man blir bra bortskämd ibland!
Sedan kom Jannike och hälsade på, det var väldigt trevligt! Vi pratade på om bebisar (såklart) och lite allt möjligt. Jannike (och Ante) verkar riktigt sugna på att skaffa en liten plutt de med. Hoppas det blir snart, så att Saga får en kompis att leka med när de blir lite större!
Nu ska jag försöka få lite sömn medan saga fortfarande sover. God natt!