torsdag 20 september 2012

Svar på tal!

Saga 1 år

Saga fyllde 1 år idag! Åt det tänker jag ägna ett eller två blogginlägg men inte förrän i morgon. Just nu vill jag beskriva en händelse som ägde rum ikväll, en liten stund innan Saga lade sig för att sova!

Vi satt på sängen inne i sovrummet. Saga gosade med en stor huvudkudde och jag såg på, lekte tittut och busade lite med henne. Efter att ha suttit med ansiktet in-mulat i kudden en stund tittar Saga plötsligt upp, vänder blicken mot spjälsängen och piper ihärdigt.
Hon piper nästan alltid så när hon får syn på- eller när man pratar om hennes brunvita gosehund.
Hunden var inte i spjälsängen, så jag tittade undrande på Saga och sa kort:
"-Va?"
Hon fortsätter att titta mot spjälsängen och piper lika ihärdigt. Jag frågar;
"-Vad då, vad är det du vill ha?".
Då vänder hon blicken mot mig, ser mig i ögonen och säger - som om de var den självklaraste saken i världen:
"-Hunden."

Jag blev så paff att jag började skratta. Sedan tog jag med henne ut till vardagsrummet och sa att det är klart att vi ska hämta hunden!

Det lustiga var att jag inte hade nämnt hunden under tiden vi var där inne, den syntes inte från där vi satt och jag påverkade henne inte på något sätt att säga just "Hunden" i sammanhanget. Det kändes verkligen som att hon förstod mig när hon svarade på min fråga. Om så var fallet har jag just haft min allra första dialog med min lilla dotter!

Grattis på födelsedagen, mammas älskling. Du är mitt hjärta och min puls!


Inga kommentarer: