lördag 15 oktober 2011

Leksakshav


Saga i ett hav av leksaker!

Saga har fått så mycket fina presenter av familj och vänner, jag bara måste få visa upp lite av dem. Alla saker kanske inte kommit med, som kläder till exempel, för att de använts och ligger i tvätten. Vi har fått så mycket kläder att vi omöjligt kan ta med alla här. Oavsett är alla gåvor lika uppskattade! Mattan som Saga ligger på har hon fått av Hannah och gudfar Stefan!

Kan det bli bättre än så här!?
Skor som skallrar - Hanna & Stefan
Mjukisar till bilbarnstolen - mostrarna

Snutteapa - Hannah & Stefan
Hemmagjort armband - Micke
Hemmagjort armband - Ella 
Cool napp - farbror Jonas
Vakuumförpackad Handduk - Hannah & Stefan
Skinnhandskar - farmor & Tommy
Fina flickiga kläder - farmor & Tommy
Varma mysiga vinterskor - Karin Lidén
Docka - fam. Håkansson
Speldosenalle - farmor & Tommy
Söt klänning - fam. Håkansson
Tuff leopardbody - faster Amanda & Daniel
Djurbody & strumpor (en av två) - mormor & morfar
BabyBjörn bärsele - professor Martin


Ett STORT tack för allt fint!

torsdag 13 oktober 2011

Saga 3 veckor


Det händer så mycket här varenda dag att jag knappt hinner med själv... ännu mindre hinner jag skriva ner allt! Hur som helst så blev ju Saga tre veckor i tisdags och vi hade ett bokat besök på BVC (barnavårdscenralen) dagen till ära. Vi fick veta att hon ser hur frisk och fin ut som helst. Hon hade gått upp till 4,3kg och hade vuxit till en längd på 53cm! Huvudmåttet kommer jag inte ihåg, har det nedskrivet någonstans, men huvudsaken var att allt såg bra ut. Saga var jätteduktig på besöket, inget gnäll. Hon spydde och kissade ner skötbordet och det sträva papperet som hon låg på, men sånt händer ju. :)

För övrigt så börjar Saga bli mer och mer med när hon tittar på saker i sin omgivning. Hon gör många roliga ljud när hon sträcker på sig, sover, ska bajsa och ja... allt vad hon gör. Man kan inte låta bli att skratta för det låter oftast väldigt roligt.
Hon har även blivit väldigt stark i nacken. Det har hon varit sedan hon föddes, men nu kan hon hålla upp huvudet lite längre stunder och liksom spana igenom hela rummet med en långsam vridning på huvudet, innan det övervinns av tyngdlagen och dimper ner mot underlaget. Hon gillar färger och olika mönster. Vi har en svart och vit soffkudde som hon kan titta länge på. Lustigt nog gillar hon en av mina tavlor väldigt mycket också. Den brukar hon studera när hon ligger nedanför den i vagnen. Själv kan jag komma på mig med att sitta och stirra på Saga under låånga stunder, när hon sover eller äter eller bara är. Hon är så fin så det är så otroligt svårt att slita blicken ifrån henne... Antar att det är ett helt normalt beteende som nybliven förälder!

Ensamma mamman

Oljeplattformen "Ekofisk" som Pontus jobbar på. 

Idag åkte Pontus till Norge och Stavanger för att jobba i 2 veckor... Känns väldigt tomt här utan honom!

Saga är världens snällaste och det är jag tacksam för, men även hon har ju sina dagar (och nätter) då hon inte känns riktigt lika snäll. Då blir mamma trött och vilar ibland på gränsen till vansinne! Vid sådana tillfällen har jag hela tiden haft Pontus till hjälp för avlastning, ända fram till idag. Ikväll börjar alltså livet som ensam mamma för hela två veckor framöver... Hur ska det gå? Jag anar kaos... Fortsättning följer!

Det blir ett kort inlägg eftersom Saga ligger uppkrupen som en liten boll mot min bröstkorg och sover. Detta gör att jag bara har en hand fri att skriva med... Hon hälsar och tackar för alla fina presenter, gratulationer och trevliga uppvaktningar som hon fått sedan hon föddes! Lovar att lägga upp lite fina bilder på saker hon fått, snart, när tid finnes!

Love

lördag 8 oktober 2011

Babygym!

Saga i nya babygymmet!


Idag kom Kenneth och Katja och hälsade på hos oss. Med sig hade de en jättefin present till Saga: Ett babygym i Pingu-tema! Vi tänkte att än är hon lite liten att uppskatta det helt, men att det kommer att bli perfekt om kanske en månad eller två... Vad fel vi hade!



Pontus lade henne i gymmet efter att Kenneth och Katja åkt hem, skakade lite på gosedjuren och voilá, Saga log och skrattade som aldrig förr! Som tur var åkte kameran fram så vi har det förevigat i bild och film! 

I tidningen

Kolla vilka som var i tidningen idag då, både i ST och i Dagbladet! Aldrig blir man nöjd med sig själv på bild, men Saga blev söt som alltid! :)

tisdag 4 oktober 2011

Trygga familjen

Tisdag den 4 oktober - Saga firar 2 veckor!

Igår var en person från Trygg Hansa här och pratade om olika försäkringar som de kan erbjuda och vad de innebär. Vi tecknade en personförsäkring till Saga samt en hemförsäkring kallad "Trygga familjen". Nu kan vi vara säker på att få hjälp (med det mesta) om något skulle inträffa. Känns tryggt! 

Idag har vi haft ett nytt hembesök, från BVC. En barnmorska kom hit och tittade på Saga och vägde henne. När hon föddes vägde hon ca 3700g, sedan hade hon gått ner 2hg innan mjölken kommit igång. Nu vägde hon hela 3980g, nästan 4kg! Vi gissade på att hon skulle väga ungefär så mycket, för det syns att hon har gått upp. Ansiktet är rundare, liksom resten av kroppen och hon känns mycket tyngre att hålla.
Efter vägningen fick vi lite info. om vad som kommer att hända den närmsta tiden, med vaccinationer, hembesök med mera. Nu till att börja med kommer barnmorskan att komma hit en gång i veckan tills Saga är en månad. Därefter varannan vecka och sedan mer sällan. Känns tryggt också det, att någon kunnig utifrån tar en titt på henne så att vi vet att allt ser bra ut! Nu har vi en massa broschyrer att titta i som "hemläxa" till nästa besök. 

Nu sover Saga i sin vagn, mätt och belåten efter lite mat. Jag är också mätt, proppmätt! Pontus överraskade med att laga en jättegod korvgryta med avocado till oss. Sånt kan man vänja sig vid! <3

måndag 3 oktober 2011

Nyfiken!

Nyfiken kisse hos farmor!


Vi hälsade på hos farmor för några dagar sedan. Det blev Findus första möte med en liten bebis och Sagas första möte med en "liten" kisse. Det måste såklart förevigas! *nos - nos*

söndag 2 oktober 2011

Snäll & fin - inget grin!

Så här snygg var jag idag när vi hälsade på
hos farfar och Katja! Klänningen har jag fått
av kusin Tess!

Nu har vi haft vår lilla Saga i hela 12 dagar! Vi har hunnit med att träffa och hälsa på en massa folk redan;  mormor och morfar, farmor, farfar, mostrarna, faster Amanda, farbror Jonas, gudfar Stefan samt Hannah, professor Martin och Jennifer, Cattis, Alex mfl.

Jag trodde inte att vi skulle orka åka någonstans alls de första veckorna, men vi har redan åkt fram och tillbaka till både morföräldrarna i Sollefteå och farföräldrarna i Sundsvall, till sjukhuset för återbesök samt tagit en tur på Birsta i barnvagnen. Fullt ös med andra ord! I morgon kommer Trygg - Hansa på besök för att prata om barnförsäkring och på tisdag kommer en barnmorska på hembesök. Då får vi veta nya vikten och längden. På återbesöket fick vi veta att Saga gått ner 2 hg, vilket är helt normalt eftersom mjölken inte hade kommit igång riktigt än. Det händer saker hela tiden och dagarna går så himla fort!

Saga är supersnäll, äter med jämna och täta mellanrum så att mamma får vara vaken på nätterna, men det är väldigt sällan som det är något gnäll från henne. Ibland när vi byter blöjor eller när det tar för långt tid att servera maten... men annars ska vi inte klaga! Allt verkar fungera som det ska och det är vi såklart väldigt tacksamma för!

Älskar vår lilla prupp! <3