söndag 11 september 2011

Om vi var Simmar...

Efter ett långt uppehåll har jag börjat spela Sims 3 igen. Det roligaste är enligt mig inte spelandet med karaktärerna när de är klar, utan själva skapandet av dem och det hus de ska bo i! Kan ju alltid drömma om att bygga ett sånt hus åt sig själv i framtiden!
På kul testade jag att göra vår lilla familj... eftersom det inte går att välja gravidmagar i Sims, i alla fall inte i denna version, så gjorde jag helt enkelt en karaktär som fick heta "Saga". Tanken är ju ändå att hon ska anlända ganska snart. Så här blev det:

Familjefoto!



fredag 9 september 2011

Varit hos frissan

Lite kortare, lite fräschare!
Var och klippte mig på Attityd idag. Mitt hår har varit i riktigt dåligt skick ända sedan jag miss-skötte det under studietiden i Luleå för några år sedan. Plus att jag i samma veva träffade på extremt inkompetenta hårfrisörer, vilket resulterade i att jag fick klippa av mig mer än hälften av mitt hår och färga det dassbrunt! Nu börjar det gå åt rätt håll! Bland annat har jag börjat använda Lanza´s Trauma treatmentbalsam (bra köptips), slutat använda schampo varje gång jag tvättar håret och istället bara använt balsam, samt varit försiktig med plattång och fön. Det har gett resultat, frisören sa att nu börjar det se tjockare och friskare ut! Klippte bort kanske 5 cm slitet hår idag, nästa gång behöver jag nog bara toppa. Känns så himla skönt!

Graviditetsstatus: I magen är det fortfarande livat. Ibland undrar jag hur bebisen får plats att röra sig så mycket, speciellt nu när den är fixerad! Magen är stenhård och det är riktigt obekvämt att sitta/ligga/stå... Försöker variera sittställning hela tiden, men det är inte många lägen som känns bra. Soffan är för mjuk, sängen är för hård, stolarna för obekväma osv... Jag börjar känna mig rätt less nu faktiskt och blir mer och mer redo att få vår lilla bebis till världen! 

Jag vet att det är fler som börjar bli otåliga och som väntar minst lika mycket som vi. Bland annat Susanne, som har längtat ända sedan innan jag ens var gravid... Sedan har vi ju mina svärföräldrar som verkar vara riktigt spända av förväntan nu! Jag ringde till exempel till svärmor igår och det första jag får höra på andra sidan luren är:
"-är det bebis, är det bebis!?" 
Haha, kanske lite besviken när jag sa nej och att vi bara ville komma förbi på en kaffe! :) Fick förresten äpplen av dem igår från deras egna äppelträd som vi sedan gjorde äppelpaj av. Den blev hur god som helst. Tack igen för dem! 

Förresten får jag inte glömma att säga att syrrans kompis Malin nu har fått en liten dotter! Igår natt om jag inte förstått fel och ca 2 veckor över tiden. Grattis till er lilla familj Malin!



torsdag 8 september 2011

Mag-popp!

Var med om något mycket märkligt alldeles nyss. Satt stilla i soffan bredvid Pontus och tittade på TV när det plötsligt hördes ett högt klick-ljud ifrån magen! Det kändes direkt från området där bebisen ligger, en liten bit under naveln. Det konstiga var att jag inte kände något, bara hörde...
Min första tanke var att vattnet skulle komma forsande, eftersom jag hört om en person som hörde ett sånt "poppande" ljud precis innan vattnet gick för henne! Men efter en liten stund kunde jag konstatera att det inte skulle hända.
Pontus kollade upp fenomenet på nätet (tack Google) och hittade direkt en tråd om detta. Tydligen är det bebisens leder som kan knäppa sådär, inget ovanligt alls tydligen! Själv hade jag aldrig hört talas om det. Skönt  i alla fall att höra, blev lite orolig där en liten stund!

onsdag 7 september 2011

Nästa lördag


Idag var vi på banken för att kika på hur vårt lånelöfte skulle kunna se ut. Vi hade redan innan vi kom dit bestämt oss för att inte gå vidare med köpet, trots att vi i princip redan tackat ja genom att bjuda mest på det. Den största anledningen till att vi tänkte om var den stundande ankomsten av vår lilla bebis! Det har dragit ut på tiden att hitta boende och precis när vi hittar ett bra alternativ så blir det precis när det är som sämst för oss att flytta. Den kan ju faktiskt komma vilken dag som helst nu. Men det var bra att prata med banken, så vi vet hur de ser på saken. Vi kommer att bo kvar i vår tvåa ett tag till, fixa lite med lägenheten i lugn och ro, lägga ut den för försäljning när vi känner oss redo och sedan hoppas på att det finns lite lediga objekt framöver!

Vi var och storhandlade på ICA idag också. Utöver det vanliga på inköpslistan fanns diverse bebisgrejer som är bra att ha när bebisen har kommit. Första paketet blöjor inhandlat! Ungefär 10 000 to go?! 

Fortfarande liv i luckan i magen, pigg liten bebis! Dock inga tecken på att den är på väg ut än... Nästa lördag är dagen D (17sept)!

tisdag 6 september 2011

Dopbilder

Bilder från dopet/bröllopet 2011 09 03
Jag med Tess

Psalmsång

Vattnet hälls upp

Hela familjen Bergström

Min guddotter Tess <3


Fotograf: Gabriella Bergström



Klänning!

En av klänningarna som jag provade inför syrrans bröllop. Detta är alternativet som jag lämnade kvar i butiken, istället blev det en laxrosa variant! Är dock sugen på att köpa denna också... Någon som ska ha fest snart så jag får en anledning att köpa den?! :) Hoppas på att någon fotade själva dopceremonin så att jag kan få lite bilder att lägga upp därifrån med!


Jag vecka 38 (37+5)

måndag 5 september 2011

V: 39 (38+1) Klart för ankomst!

Klar för ankomst!

Vid den här perioden ska barnet vara lugnare i magen. Den samlar energi inför förlossningen genom att bl.a. sova mycket. Jag antar i så fall att det lilla livet i min magen inte har några planer på att komma ut riktigt än då. För det är fortfarande ganska mycket aktivitet där inne, även om det kanske har minskat en aning. 

Själv pendlar jag mellan att vara pigg och vilja göra en massa saker till att vara jättetrött och inte orka någonting. Slumrar ofta till en gång eller två på soffan under dagen eftersom jag inte får sova ordentligt på nätterna. Väcks ständigt av att jag har ont i en höft, eller båda, eller att jag måste på toaletten, eller att Pontus rör på sig. Men som det sägs så ska detta förbereda en för kommande sömnlösa amningsnätter, så jag ska väl antagligen vara tacksam! :) Fötterna fortsätter att vara svällda, ser fortfarande jättelöjligt ut, men det jobbiga är att det ibland gör ont och spänner i huden. 

Idag var det meningen att vi skulle på vårt andra möte med föräldrargruppen. Men båda två var så trötta och hade sovit så lite att vi skippade denna gång. Vi får se om vi hinner gå på sista kanske!

Något helt annat; vi har "vunnit" budgivningen på den radhuslägenhet som vi tittade på för 2 veckor sedan! Så nu ska vi till banken illa kvickt och prata med dem. Men vi är lite fundersamma över om vi kanske förhastat oss... även om inflyttningen inte sker omedelbart, kan det bli rätt jobbigt för oss att flytta i nuläget... Så vi får se hur vi gör med detta!

Snart är det dags! :)

Ett dop och ett bröllop

Pär & Susanne 2011 09 03
Det har varit en rätt hektiskt helg, därför har jag varken hunnit eller riktigt orkat skriva någonting alls. Men nu är krafterna något sånär tillbaka så jag gör ett försök!

I helgen var det dop för lillasysters dotter Tess där jag blev gudmor. Det var en jättefin ceremoni nere i det gamla båthuset och nuvarande sommarcaféet "Kullaborg", en liten bit från våra föräldrars hus. Som alltid var det prästen PJ som höll i ceremonin. Det går inte att komma ifrån att det blir lite stelt när det ska sjungas psalmer och pratas om gud och jesus, men det är det ju värt att genomleva. Finast var det när "handens fem fingrar" sjöngs för Tess. Lyckades tränga tillbaka störtfloden av tårar och det enda som avslöjade mig var ett glansigt lager på ögongloben. Det var det första eldprovet för kvällen och nu är alltså Tess min guddotter! Hon skötte sig utomordentligt under hela ceremonin och kvällen, jag är så stolt!

Snart efter dopceremonin var det dags för lillasyster och Pär att vigas! Det blev ett litet dröjesmål när de insåg att brudbuketten låg kvar hemma på köksbordet, men Pontus och jag ilade iväg och hämtade den på några minuter! Eldprov nummer två stundades.. Jag fällde några tårar under vigseln men lyckades även där hålla mig ifrån att gråta floder. Fattar inte hur jag bar mig åt! Speciellt inte när de spelade och sjöng Susanne och Pärs låt "nothing's gonna stop us now" av Starship. Allt var så fint!



Efter bröllopsfotograferingen var det dags för presentöppning. De fick så mycket fina presenter av familj och vänner, helt otroligt! De överraskades även med ett bildspel från svensexan, en film från möhippan samt ett bildspel tillägnat Susanne och Pär med jättefina bilder på dem och barnen. Kunde inte titta på Susanne så mycket under tiden eftersom hon satt och grät... jag bet mig i läppen och andades lugnt för att inte dammen skulle brista! Eldprov nummer tre...

Jag får såklart inte glömma att säga att vi åt supergod smörgåstårta och en jättefin 7-vånings bröllopstårta plus en massa annat smått och gott.

Efter allt detta var det dags för fest! Alla hade supertrevligt och de flesta blev lagomt eller lite mer än lagomt sliriga. Även jag skakade loss på dansgolvet med magen och hade jättekul! En superlyckad kväll tror jag nog att alla håller med om!

Jag fick äran att skjutsa hem det vackra brudparet hem till sig där fler överraskningar väntade. Susannes svärföräldrar och mostrar hade satt upp ett stort lakan över hela garagedörren där det stod "Nygifta 2011 09 03" samt "Mål" längst ner. Pär bar som seden säger Sussi hedersvärt över tröskeln (om än vingligt och med spräckta brallor). Väl inne fick de se sitt gamla köksbord utbytt mot ett nytt med tillhörande 6 stolar och dukat med champagne och godsaker!

Nu är de familjen Bergström och jag gratulerar än en gång det supersnygga och allra bästa brudparet! <3