torsdag 20 september 2012

Svar på tal!

Saga 1 år

Saga fyllde 1 år idag! Åt det tänker jag ägna ett eller två blogginlägg men inte förrän i morgon. Just nu vill jag beskriva en händelse som ägde rum ikväll, en liten stund innan Saga lade sig för att sova!

Vi satt på sängen inne i sovrummet. Saga gosade med en stor huvudkudde och jag såg på, lekte tittut och busade lite med henne. Efter att ha suttit med ansiktet in-mulat i kudden en stund tittar Saga plötsligt upp, vänder blicken mot spjälsängen och piper ihärdigt.
Hon piper nästan alltid så när hon får syn på- eller när man pratar om hennes brunvita gosehund.
Hunden var inte i spjälsängen, så jag tittade undrande på Saga och sa kort:
"-Va?"
Hon fortsätter att titta mot spjälsängen och piper lika ihärdigt. Jag frågar;
"-Vad då, vad är det du vill ha?".
Då vänder hon blicken mot mig, ser mig i ögonen och säger - som om de var den självklaraste saken i världen:
"-Hunden."

Jag blev så paff att jag började skratta. Sedan tog jag med henne ut till vardagsrummet och sa att det är klart att vi ska hämta hunden!

Det lustiga var att jag inte hade nämnt hunden under tiden vi var där inne, den syntes inte från där vi satt och jag påverkade henne inte på något sätt att säga just "Hunden" i sammanhanget. Det kändes verkligen som att hon förstod mig när hon svarade på min fråga. Om så var fallet har jag just haft min allra första dialog med min lilla dotter!

Grattis på födelsedagen, mammas älskling. Du är mitt hjärta och min puls!


tisdag 18 september 2012

Promenad runt Berget!

I helgen hälsade vi på hos mormor och morfar. Där var även mostrarna med sina familjer, fullt hus!
Hela högen bestämde sig för att gå ett varv runt Gruvberget, en sträcka på ca 3km. Det gick inte fort, men det var väldigt trevligt och mysigt med hela familjen samlad!

Theo & morfar!
I bakgrunden; jag, Saga, Sussi, Pär & Tess

Theo, mormor, jag, Saga & morfar

Puh! Ok: Mormor, Martin, Anne, Mille, jag, Saga, Morfar, Theo, Pär, Tess & Sussi!

Söstrarna Näsholm på småbarnen!

Susanne, jag & Anne med varsin barnvagn, underbart!

Saga & mamma tittar på hästarna i hagen

Väldigt spännande

"Titta!"

måndag 17 september 2012

fredag 14 september 2012

Kuddmani!

Hon är bra söt vår Saga, hon är en riktig gos-tjej som älskar att bära runt på kuddar och nallar och nojsa in ansiktet i dem och bara mysa! När vi säger "gos-gos" eller "myys" går hon raka vägen till en kudde och lägger ner huvudet, jättegulligt tycker vi! Men ibland kan det bli lite för gos-maniskt...

Vissa nätter när Saga sover i vår säng kan hon ta sig lite för stora friheter. Det är nämligen så att hon vill ha tillgång till alla kuddar i sängen, även och helst de som vi sover på! Så plötsligt när man sover som bäst kan man få en handflata mitt i ansiktet som oförsiktigt föser och puttar bort en från kudden man ligger på! 
Det värsta är att hon ger sig inte förrän hon får som hon vill och kudden är bara hennes! Det var ganska lustigt och gulligt första gången det hände... men nu har det blivit ett problem och ytterligare en sak som bidrar till den dåliga natt-sömnen som i alla fall jag ofta lider av. Det har till och med gått så långt att jag har hängt med huvudet utanför sängkanten i väntan på att Saga ska somna, så att jag försiktigt kan flytta henne åt sidan så jag kan återta min plats! Mmm... någon här behöver få en lektion i vem/vilka det egentligen är som bestämmer och det snart!

Saga går och gosar med sin sov-kudde, ibland glömmer
hon av sig och traskar rakt in i väggen med kudden för
ansiktet!

Gos-gos med sittpuffen

"Min!"

Krama och mysa!



söndag 9 september 2012

Höstprommis

Lilla familjen på promenad i snålblåsten, nå ede höst nå!








Träslottet som sprängdes!

Mamma bygger...







...Saga river!

Saga logg september -12

Dags igen för en uppdatering från mig, Saga! Det är full rulle dygnet runt och jag hittar på nya upptåg för var dag som går. Mamma och pappa gör det bra som hinner med att fota lite då och då, annars springer de mest efter mig! Hemma har vi i alla fall gjort en massa skoj på sistone: 

Pappa visar hur man spelar in musik på synten

Jag har lärt mig att slå på och av TV:n, ibland på dosan men
oftast på knappen skärmen. Mamma och pappa är måttligt
roade av min nya bedrift!

Jag brukar härma mamma och pappa ibland (jämt), så här ser
de ut när de pratar i telefon!

Jag inte bara härmas, jag har egna grejer i skjortämen också!
Vad sägs om den här grimaschen?! Kolla även in mina tänder,
nu har jag 5 stycken. 


Vet inte vad jag gör här, men roligt var det!

Ibland blir allting upp-och-ned!

Jag tycker det är mysigt att sitta i pappas knä och titta på
Bumbibjörnarna, men även gummibjörn-låten är skoj! Ibland
vill jag se på dem innan läggdags medan jag äter välling. 

Snart fyller jag 1 år men har redan fått presenter.
Här är ett paket från farmors syster Louise!

Papperet och kartongen var spännande bara det!

Jag fick en jättefin "Hello Kitty" gå-vagn med en massa
BRIO byggklossar i!

Fattade på en gång hur jag skulle köra vagnen.
Dockan fick en liten premiärtur!

Här mamma, bygg så jag kan riva! 

Det var det för den här gången. Hej då! 
/Saga

Fortsättning följer....