söndag 12 augusti 2012

Bygga broar på berg

Denna helg startade projektet "bygga bro på berget" hemma hos mina föräldrar på Gruvberget. Theo (3år) agerade byggarbetsledare då han hela tiden manade på alla att de måste jobba och göra klart. Som den duktiga arbetsledare han var såg Theo även till att skita ner händerna med diverse grovgöra, bland annat; bära undan kapade brädstumpar, slå ner stenar i gruset med hammare, mäta och se till att arbetet fortgick som det skulle. Morfar deltog mestadels som övervakare för ovanlighetens skull, då han skadat foten kvällen innan genom att gå på glödande kol... (på bild med öl i handen). Men vad gör det när man har hjälp av två svärsöner, en granne och ett barnbarn?!

På bild: Sagas morfar, kusin Theo, pappa, morbror Pär samt grannfarbror Johan!

Här har bygget pågått i några timmar

Theo kommunicerar med sina arbetare

När andra tar rast fortgår arbetet för Theo!

Kollar att allt stämmer

Arbete arbete

Nyfiken Saga kikar ut

Snyggt blir det


Per (med Ä), när svärfar berättar att det finns en sticksåg
i garaget efter en lång stunds karvande med kniv...

Theo visar morfar och Saga när han lägger sista
brädan mot husväggen

Hämtar material

Bara lite kvar...

"-Är den här plankan tillräckligt lång?"

Inte riktigt...

Bron hann inte bli helt klar innan vi återvände hem, men med en så duktig kille som Theo som bas över arbetet så ska det nog vara fixat till nästa gång vi kommer och hälsar på. Det ska bli kul att se, snyggt blir det i alla fall!

onsdag 8 augusti 2012

Saga & tvättmaskinen


Saga har alltid varit nyfiken på tvättmaskinen. Ibland sitter hon en bit bort och tittar på den, som om det vore en TV. När den är igång är hon väldigt avvaktande men nyfiken och nyfikenheten tar alltid över. Hon bara måste gå fram och kika! Här är en video på Saga när hon klänger på mammas ben samtidigt som hon samlar mod att titta lite närmare på den dundrande maskinen...

onsdag 1 augusti 2012

Äta på allt!

Saga inspektarar en nyplockad morot

Idag har hela familjen gjort ett besök hos farfar & Katja samt hunnit med att få besök av farmor och Tommy på kvällen. Hos farfar fick Saga äta jordgubbar med glass. Jordgubbar är en favorit som hon även proppade i sig hos farmor under gårdagen! Hon har dessutom smakat på rödvinbär hos farmor (som hon för övrigt tycker jättemycket om), men också morot, rå potatis och en massa färskt gräs från gräsmattan, när inte mamma hann med... Hon är inte rädd för att provsmaka nya saker och det mesta går faktiskt hem, dock inte krämbulle, det var "Blläääh!". 

Saga har fått lite nya fina kläder idag, bland annat en gul munk-jacka och ett par pösiga rosa byxor. Tack tack! Trots att Saga får mycket kläder, både nytt och ärvt så måste vi snart köpa en ny laddning åt henne. Växer snabbare än ogräs och kan nu ha strl. 80 på tröjor samt 86 på byxor, bara 10 mån gammal. Inte så liten lillstumpa längre! 


Plocka gräs

Moroten rök när jordgubben dök upp!

...!

Fattas bara en "Här vaktar mamma"-skylt!

Over and out!

torsdag 26 juli 2012

Sent i Juli

Saga i färd med att ta av sig strumporna.
Alltid lika nöjd när hon lyckas!

Motorcykel! Saga hissar, mamma dissar...

Saga med favvo-vovven!

Saga 10 mån, kusin Mille snart 8 veckor!

Vattenland a´la Gruvberget!

En liten stubbe skulle bort, halva gräsmattan följde visst med.
Här begrundas vidden av förödelsen.

Häftig himmel!

söndag 22 juli 2012

Förgylld vardag!

Mormors syster Kerstin & Saga 10 mån

 Vi har haft några superfina dagar här i Sollefteå hos mormor och morfar. Har bland annat tagit en massa fina bilder på Saga med kusinerna när det busar i solen och poolen, men eftersom jag har en öppen blogg väljer jag att inte lägga ut dem bilderna här.
Något som jag däremot kan lägga ut är bilder från igår när vi hälsade på hos Sagas mormors syster (min moster) och hennes man. Oblyg som hon är satt hon gärna i knät på Kerstin och var inte ett dugg misstänkssam mot varken henne eller Benka. Innan det var dags att åka hem fick Saga för sig att "putsa" altanfönstren lite, som tack för den trevliga vistelsen antar jag..::

"Aj-aj, skräp!"
Hej där ute!
Kom hit så får ni en puss...
Puss puss!
Kom hit då!
Äh, vad skrattar ni åt...!?!

 
Dessa ögonblick som förgyller vardagen!

tisdag 17 juli 2012

Plutmunnen


 Då har man gått och blitt "ensamma mamman" för två veckor igen då, vilket är grymt tråkigt, men vi klarar oss fint bara Saga och jag. Tur det inte är längre perioder dock! 

Sagas favorit-grimasch för tillfället måste ju vara "plutmunnen". Den ter sig på olika sätt, den ena minen mer underhållande än den andra. Ibland tar hon i och plutar så hårt att hon täcker för båda näsborrarna och får ingen luft. Påminner om en sån där hund... ja, en mops! Skrattar halvt ihjäl mig när hon gör detta och har självklart fångat flera av ögonblicken på bild:


Liten plutmun mot kameran!
Lurig plutmun
Mops-plutmun
 Går det att sluta skratta? Svar NEJ! Det gör det ju inte lättare för en att sansa sig då hon även lägger till små läten till de fina grimascherna! Det är våran flicka det. Busig, glad, viljestark... Egensinnig:

Vinst på 5 spänn? Den ta jag!

Som till exempel när vi försökte ta lotten av henne, det blev ramaskri så det var bara att gilla läget och låta henne ha den. Någon gång somnar hon ju!  

Busunge!


På tal om Sagas tänder (gårdagens inlägg) så fick hon mycket riktigt fram lite av ena framtanden idag! En liten kant har gjort sig synlig. Bra, då kanske hon inte behöver ha så ont längre, får man ju hoppas, för det är inte roligt att ha tandsprickning!

I övrigt så har vi busat hur mycket som helst idag, jag och Saga. Bland annat så jagade jag henne springandes på alla fyra samtidigt som jag nosade och grymtade högt i nacken på henne för bästa effekt. Saga blir alldeles galet glad då och springer (eller stapplar hastigt) iväg i motsatt riktning, skrattandes och tjutandes! När man sedan fångar henne skrattar hon tills hon nästan kiknar och mammas hjärta blir alldeles varmt!

måndag 16 juli 2012

Liten blir stor

 <3 Vår SötSaga <3
Saga & pappa
Vad gör du pappa?

Vad gör han mamma?

Är det jultomten??
(En väldigt faschinerad Saga tittar på
när pappa rakar sig!)

Mina <3:an!


Pappa blev tvungen att åka och jobba igen efter bara 1,5 vecka hemma. Tur han hann ha långledigt innan det blev en massa jobb igen men pappsen är såklart lika saknad nu för det. Två veckor går otroligt långsamt när man saknar någon!

En framtand kommer snart att dyka upp bakom Sagas överläpp! Man ser den redan tydligt men har inte riktigt kommit fram än. Det är den högra (från hennes håll sett) som är på väg och den vänstra är inte långt efter. Tror den kommer fram ordentligt i morgon eller någon av de närmaste dagarna. Spännande små saker som förändrar så mycket. De senaste dagarna har hon övat på att gå och nu är hon väldigt stadig. Vill bara stå och gå hela tiden, nästan springer ibland. Vår lilla tjej börjar bli stor!

Sagoslott!



Målning hos syrran!
Snart är det dags att återvända till Sollefteå och familjen igen för en lite längre vistelse. Sist jag var där hann jag påbörja en väggmålning som jag lovat göra till Tess som 1-års present! Skissen och konturerna var det som krävde mest tid, sedan var det bara att "färglägga". Som ett stort blad ur en målarbok, fast på väggen! Susanne hjälpte mig när konturerna var klara men vi hann inte färdigt på de två dagar som jag var där. Det kommer nog ta ganska många timmar till innan vi blir klar, timmar jag mer än gärna lägger ner! Dock så gruvar jag mig en aning att börja med prinsessornas ansikten och alla små-detaljer som kommer att spela stor roll för slutresultatet, men det kommer nog bli fint. Huvudsaken Tess blir nöjd!








Ett prinsess-slott, varje liten flickas
önskedröm? Det får vi hoppas!
Bus hos mormor och morfar! Den här gången var det
en röd ballong som var favoritleksaken. 
Ballongen "levde" förvånandsvärt länge, vassa
naglar och huggtänder till trots!