söndag 26 augusti 2012

Slottsprinsessor



Så här ser systerdotterns prinsess-slott ut sedan sist vi målade: 


Två prinsessor påbörjade

Snövit och askungen


Många timmar kvar innan den är klar...!

Bus!

En dag hos Katja och farfar!

Katja & Saga, augusti
Utforskar poolen
Leker med termometern

Jagar små-grodor
Väldigt nyfiken på dessa små liv!
Var tog nu pappa och farfar vägen?

lördag 18 augusti 2012

SenSommarSkoj!

Ny upptäckt: Fler tänder på gång! 
Såg idag när jag bytte blöja på Saga och hon gjorde sitt numera vanliga go-flin (blundar och ler stort med hela ansiktet så att framtänderna syns) att det kikar fram en till liten tand bredvid en av de övre framtänderna. Sedan såg jag att det är väldigt nära att den på andra sidan kommer fram också! Inte konstigt hon har kliat sig på munnen så mycket på sista tiden. Fem tänder som kommit fram och en till på gång alltså, här går det undan! Undrar hur många hon hinner få innan hon fyller ett, om ganska exakt 1 månad och 2 dagar.

Sagas Go-flin
Visar tänderna!

En massa skoj
Pontus och jag har försökt hitta hus i evigheter. I torsdags åkte vi på visning i Sollefteå på tre olika hus där. Åtminstone ett av tre kändes så pass bra att vi funderar på att slå till, till rätt pris dvs! Ska bli spännande.
Vi passade på att spendera lite tid med syrran och hennes familj när vi var där. Hann med en massa skoj tillsammans med dem. Fick superfint väder så ungarna kunde vara ute och busa nästan hela dagen!

Vi gjorde fotavtryck på altanen 
Jämförde fotstorlek
(Mina & Theos)
Theo visade sina cykel-skills!
Vi busade i lekstugan
Tess lagade mat
Theo släppte till slut in tjuven (mig), men
jag måste vara en snäll tjuv och inte ta något!
Vi jagade varandras skuggor
Superglad hoppetossa-Tess på studsmattan!
Mosters Go-ungar in action!
Busungen Theo 

~Love~

måndag 13 augusti 2012

Födelsedagskalas


Saga, sagas mormor & 3-männing Freddy!

Roligt med nya leksaker, speciellt papper och snören!

Stolta föräldrar till Freddy!

Theo, Tess, Anne, Mille & Susanne

Tremänning Freddy fyllde 1 år i helgen och vi kom dit en hel hög och uppvaktade honom; Anne & Mille, Susanne, Theo & Tess, Pontus, jag & Saga samt mamma/mormor! Freddy är världens go-kille och Saga var nyfiken på honom, men på bilderna till synes mest intresserad av ballongerna som hängde lite varstans. Vi åt tårta, åkte fyrhjuling, badade och busade. Grattis igen söta Freddy på födelsedagen! 

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------

Saga har vuxit så mycket och så fort att jag inte hunnit med alls. Plötsligt blev hon bara strl.86 och vi måste investera i nya kläder till henne. Sagis och jag drog till Sollefteå stad och hittade en hög med grejer, bland annat den här outfiten; Rosa "Hello Kitty"-mössa, rosa jacka, rosarandig t-shirt och pösiga mjukisjeans. Sötunge!
Det märks att Saga börjar närma sig ett år, hon kan redan så mycket! Går ju som om hon alltid har kunnat det, härmar ljud och säger en massa ord, lite luddigt men ändå. Hon kan säga:

"mamma" & "nanna" (mamma) 
"dadda" (pappa)
"Hunnen" (hunden) 
"maiv" (mjau) 
"eij" (hej)
"eda" (hej då) 
"tit..tt" (titta) 
"ute" (ute)

...Samt andra små ljud som snart kommer blida ord. Dessutom så piper Sagis lyckligt när hon ser sina favoritgosedjur som är en brun-vit hund och en gul anka som kan sjunga samt en katt (leopard). Hon är väldigt bra på att härma och imitera. Om någon av oss nyser eller hostar ska hon snabbt försöka låta likadant. 
Är Saga hungrig smackar hon med läpparna, det gör hon även när hon vill pussas, vilket händer flera gånger om dan! Sedan har hon ju lärt sig att peka alldeles nyligen, så nu pekas det på i princip allt, särskilt på lampor i taket. 
Det händer grejer hela tiden och jag har säkert glömt en massa roliga saker som vårt lilla charmtroll har lärt sig. hur som helst är det i alla fall väldigt roligt att ha en dotter på 10 månader som är så otroligt glad och nöjd hela dagarna, helt underbar! 


Saga i ny mundering (10 mån)


Saga och kusin Theo (3 år)
Ingen blund utan min hund!


söndag 12 augusti 2012

Bygga broar på berg

Denna helg startade projektet "bygga bro på berget" hemma hos mina föräldrar på Gruvberget. Theo (3år) agerade byggarbetsledare då han hela tiden manade på alla att de måste jobba och göra klart. Som den duktiga arbetsledare han var såg Theo även till att skita ner händerna med diverse grovgöra, bland annat; bära undan kapade brädstumpar, slå ner stenar i gruset med hammare, mäta och se till att arbetet fortgick som det skulle. Morfar deltog mestadels som övervakare för ovanlighetens skull, då han skadat foten kvällen innan genom att gå på glödande kol... (på bild med öl i handen). Men vad gör det när man har hjälp av två svärsöner, en granne och ett barnbarn?!

På bild: Sagas morfar, kusin Theo, pappa, morbror Pär samt grannfarbror Johan!

Här har bygget pågått i några timmar

Theo kommunicerar med sina arbetare

När andra tar rast fortgår arbetet för Theo!

Kollar att allt stämmer

Arbete arbete

Nyfiken Saga kikar ut

Snyggt blir det


Per (med Ä), när svärfar berättar att det finns en sticksåg
i garaget efter en lång stunds karvande med kniv...

Theo visar morfar och Saga när han lägger sista
brädan mot husväggen

Hämtar material

Bara lite kvar...

"-Är den här plankan tillräckligt lång?"

Inte riktigt...

Bron hann inte bli helt klar innan vi återvände hem, men med en så duktig kille som Theo som bas över arbetet så ska det nog vara fixat till nästa gång vi kommer och hälsar på. Det ska bli kul att se, snyggt blir det i alla fall!

onsdag 8 augusti 2012

Saga & tvättmaskinen


Saga har alltid varit nyfiken på tvättmaskinen. Ibland sitter hon en bit bort och tittar på den, som om det vore en TV. När den är igång är hon väldigt avvaktande men nyfiken och nyfikenheten tar alltid över. Hon bara måste gå fram och kika! Här är en video på Saga när hon klänger på mammas ben samtidigt som hon samlar mod att titta lite närmare på den dundrande maskinen...

onsdag 1 augusti 2012

Äta på allt!

Saga inspektarar en nyplockad morot

Idag har hela familjen gjort ett besök hos farfar & Katja samt hunnit med att få besök av farmor och Tommy på kvällen. Hos farfar fick Saga äta jordgubbar med glass. Jordgubbar är en favorit som hon även proppade i sig hos farmor under gårdagen! Hon har dessutom smakat på rödvinbär hos farmor (som hon för övrigt tycker jättemycket om), men också morot, rå potatis och en massa färskt gräs från gräsmattan, när inte mamma hann med... Hon är inte rädd för att provsmaka nya saker och det mesta går faktiskt hem, dock inte krämbulle, det var "Blläääh!". 

Saga har fått lite nya fina kläder idag, bland annat en gul munk-jacka och ett par pösiga rosa byxor. Tack tack! Trots att Saga får mycket kläder, både nytt och ärvt så måste vi snart köpa en ny laddning åt henne. Växer snabbare än ogräs och kan nu ha strl. 80 på tröjor samt 86 på byxor, bara 10 mån gammal. Inte så liten lillstumpa längre! 


Plocka gräs

Moroten rök när jordgubben dök upp!

...!

Fattas bara en "Här vaktar mamma"-skylt!

Over and out!