torsdag 31 maj 2012

Visningsfint

Sommarfint
Igår hade vi första visningen av vår lägenhet! Vi städade en hel dag för att få det visningssnyggt här, inte lätt när man har en liten tjej som vill vara med överallt och hela tiden omedvetet saboterar för oss! MEN, det blev snyggt överallt, så fint har vi nog aldrig haft i alla rum samtidigt. Till och med våra klädgarderober blev ordentligt städade. Balkongen fick en ny matta och lite blommor, blev genast mycket trevligare där ute!



Före
Efter
Jag har även börjat klä om våra två sittpuffar. Förut hade de en urblekt svart färg med lite otvättbara fläckar på. Inte riktigt den design jag är ute efter. Nu blir det ett nytt vitt tyg på dem istället! En klar, en kvar.

Nu blir det kaffe innan stumpan vaknar och vill ha all uppmärksamhet igen!





måndag 28 maj 2012

Åtta-koll!

Det är underbart att ha barn men det kan faktiskt vara nästan lika underbart att få barnvakt ibland också, om än bara för några timmar!

I söndags kom vi hem från "momma" och "moffa" i Sollefteå. Därefter fick Saga vara hos farfar och Katja under kvällen medan Pontus och jag gick på grillfest hos Martin och Jennifer. Det var så himla skönt att vara barnfri och kunna slappna av och bara njuta av kvällen. Det var perfekt upplagt för grillnig, solen sken, trevligt folk och god mat. Lite senare förstod vi dock att Saga vägrade sova hos sina snälla barnvakter, så det blev en ganska tidig kväll men det räckte för oss!

Idag var vi på 8-månaderskoll på BVC med Saga. Föga överraskande vägde hon 10,1 kilo (jag gissade 10) och var 74cm lång. Skrattade lite åt det senare när jag var i telefon med syrran. Hennes Tess som är mer än 1 år väger mindre än Saga, dessutom är de lika långa! Saga har strl 80 precis som Tess, men på Saga sitter kläderna tajt och på Tess lite slappare... Hmm. Kanske ska ge Sagis lite mindre mat?! Skämt å sido, hon följer sin kurva mycket bra och allt såg bra ut enligt sköterskan, även om hon ligger en bra bit över medel.

Igår hälsade vi på farmor och Tommy som bjöd på middag. Där var också gammel-mormor och gammel-morfar som inte sett henne sedan hon vara bara några veckor gammal. De tyckte hon blivit så stor och duktig på att krypa och gå! Även farbror Jonas och hans nya tjej var där, väldigt trevligt.

I övrigt har Sagis lärt sig att vinka nu om man viftar på händerna framför henne, säger "vink-vink" eller "hej-hej"! Hon pratar mycket mer också och härmas. Härom dagen då jag sa "Ta-daaa" hakade hon på och lät likadant. Man märker hur hon försöker forma ljuden hon hör hela tiden, men det blir mest en massa "da-da" och joller. Så sött att man smälter!



onsdag 23 maj 2012

Saga logg maj

Nu har jag inte uppdaterat på ett tag, sedan sist har det hänt en del grejer, bland annat: 


Jag har blivit större, hela 8 månader den 20/5!
Är jätteduktig på att ta mig upp, stå samt att
gå, om jag får hålla i mig in något.

Sitter gärna för mig själv och leker i soffan, men
inte så långa stunder, tråkigt att göra samma sak
för länge!

Pussar på allt och alla, ingen går säker - inte ens
min egen spegelbild eller mitt eget foto!


Den stora bruna nallen och en gose-hund brukar få mycket
mys och många blötpussar på nosen!

Att bada är kul, men sitta still? Nej, det tror jag inte på, sprattlar
för allt jag är värd så fort jag hamnar i vattnet. Vet inte hur jag
lyckades se så stillsam ut på den här bilden!?

Har provat en massa gott att äta. Gillar
slottsgryta och spaghetti med köttfärs-
sås bäst. Efterrätter går också ner,
gärna något från "Ellas kitchen". 

Pappa har påbörjat en ny tatuering! Den vill
jag gärna peta på, men får inte för pappa...
Sedan när den är färdig kanske.

Vi har besökt alla möjliga familjemedlemmar och vänner som
fyllt år mm. Här är vi på besök hos farmor där vi äter glass
och dricker vatten i solen. Har min nya fina vindjacka på mig.
Inomhus fick jag busa med katterna, men de är lite rädda för mig
så jag fick inte klappa dem, bara jaga!
Har fått en massa nya fina kläder också.
Mamma och pappa gillar att skämma bort
mig med sånt! Strl. 74-80 har jag nu.

Det händer en massa spännande grejer hela tiden men det är svårt att komma ihåg allt. Jag har bland annat precis insett att det finns en stor och spännande värld att upptäcka utanför lägenheten. Jag blir så glad när vi är utomhus att benen börjar springa i luften! Det är mycket skönare att åka bil nu också för idag kom min nya bilbarnstol! Invigde den idag och har sovit i den också, bra köp av mamma och pappa!

/Saga

tisdag 22 maj 2012

Blondin

Jaha det blev alltså blont ändå, "back to the roots" (även om min naturliga färg är lite mer åt det råttfärgade nu för tiden).

Det blev bra, mycket bättre än jag trodde eftersom det blivit fel de senaste två gångerna jag varit hos frissan. Både färgen och frisyren blev som jag ville! Rekommenderar gärna "Jess" i Sunsdvall. Har blivit mycket nöjd båda gångerna jag varit där och kommer inte gå någon annanstans hädanefter heller!

Av alla andras åsikter att döma gjorde jag rätt val som valde ljust istället för mörkt, då de flesta röstade på just blont. Tack för hjälpen alla som ordade om saken!

/Fortsatt blondin


lördag 19 maj 2012

Senaste bedrifterna

Tugg-tugg

Hi-hi!


 Jorå tänderna växer så det knakar, stackars liten Saga gnager och biter på allt men är som synes glad ändå! Förstår att det kliar och gör ont när de där vassa sakerna ska fram. Har känt med fingret på dem och känner stor lättnad över att jag inte ammar längre, det hade med all sannorlikhet gjort ont! Två små tänder har hon i alla fall fått. De syns tydligt mitt på nederkäken, med någon millimeters mellanrum från varandra. Så söta!

Saga dricker vatten

Jag har ju skrivit förut att Saga tycker väldigt mycket om vatten. Uppenbarligen så mycket att inte en enda droppe får gå till spillo! Här har hon viftat med vattenmuggen så att det har bildats en liten pöl på bordet till gåstolen... Skrattade halvt ihjäl mig till hennes lapande och "nom-nom-nomande" som varade i flera minuter!

torsdag 17 maj 2012

Kris!!


Nu är det så här att jag har fet ångest inför måndag och jag behöver allas hjälp nu!

Det är ett mycket viktigt beslut som måste fattas och jag har funderat länge och väl på hur jag ska göra, men kommer aldrig fram till något konkret. Därför måste alla mina snällaste och ärligaste vänner berätta för mig vad som blir bäst!

Jag ska till frisören på måndag för att fixa håret och en gång för alla vill jag att det blir rätt. Så... Ska jag bli ultrablond eller bli  mörk brunett? Har pendlat hit och dit i frågan i flera år, just nu befinner jag mig på någon mittemellanfärg som jag inte alls trivs med, gult är fult. I alla fall när det kommer till hår!

Jag kan verkligen inte bestämma mig så snälla...

Hjälp mig genom att rösta på FB under detta inlägg. Det räcker om ni skriver "blond" eller "brunett" som kommentar. Era röster kommer att väga tungt!



Tack på förhand :)
/kluven





Farmor

Saga med farmor 2012 05 15 


tisdag 15 maj 2012

Gillar't!





Äntligen har mamma och pappa hittat något som var riktigt gott; Slottsgryta ftw!