tisdag 31 januari 2012

Spela spel



Saga i pappas knä, tittar på när det spelas Xbox!

Hur gör man?

Myspys i pappsens knä!

Eftersom Saga utvecklas så fort att vi knappt hinner med längre så skulle det nästan inte förvåna mig om hon sitter med en egen speldosa snart och lirar spel på Xbox..! Hon är i alla fall väldigt intresserad av TV:n, bild och ljud som kommer därifrån, men när vi spelar bumbibjörnarna på datorn sitter hon som förtrollad! 

Just nu sitter jag i soffan och väntar på att Saga ska ropa, hon har legat ett bra tag och bökat i spjälsängen, men inte riktigt vaknat än. Pappa Pontus sover han med, dumt att väcka honom bara för att jag inte kan sova, är så himla känslig för ljud så jag vaknar av minsta lilla och sedan har jag svårt att somna om... Det är väl så för de flesta mammor antar jag!?

söndag 29 januari 2012

Utveckling!

Det börjar bli svårt att hänga med i svängarna nu. Saga utvecklas med rasande fart och många små egenheter dyker upp hela tiden. Bland annat så kan hon;

Snart kan jag vända mig!
...snart vända sig själv, hon ligger på sidan och leker ibland och endast en liten puff med foten och hon är på mage! Hon har lyckats vända sig någon enstaka gång... men då har hon inte menat att göra det egentligen.

...suga på tummen! Det gör hon lite nu och då och det är så himla sött! Igår råkade hon riva sig med tumnageln i gommen så hon blev jätteledsen. Mamma fick dåligt samvete för att hon inte lyckats klippa nageln tidigare, men efter lite tröst blev alla glada igen!

Gott med blåbärspuré!
...äta smakportioner! Jag köpte lite olika smaker igår för att testa om Saga skulle gilla det. Hon var så ledsen för att magen krånglade, hade inte bajsat på ett par dagar och då är det inte kul. Jag trodde att hon skulle grimaschera och spotta ut maten, blåbären i det här fallet, men hon smakade på det, smackade och ville genast ha mer! Man riktigt såg hur hon njöt av smaken, kladdigt men gott!

Titta vad jag kan!
...skratta! Busar man med henne så kommer skrattet nästan alltid. Hon skiner upp med hela ansiktet och viftar på armar och ben medan hon fnissar och skrattar! Man smälter ju!

...stå riktigt stabilt. Vi har provat hoppgungan igen och det gick bättre nu än första gången, men hon är fortfarande lite ostadig. Är i alla fall väldigt duktig på att stå när man hjälper henne med balansen!

...sitta i matstolen och soffan. Det går bara bättre och bättre och hon gillar verkligen att sitta i stolen, i alla fall kortare stunder. Perfekt när man ska göra i ordning mat åt henne, då sitter hon där snällt och väntar!

...ta tag i och hålla i saker.

Våran lilla gumma kan redan så mycket!

torsdag 26 januari 2012

Abstinens!!

Jag har så grym abstinens, jag har inte shoppat på flera månader!! Det enda jag har köpt till mig själv på sistone är bara det absolut nödvändigaste; som schampoo, balsam och bomullsrondeller... hur deprimerande är inte det?! Idag skulle jag åka till stan för att köpa en present på Åhléns till pappa, som har fyllt år. Det slutade med att jag stod i kassan på H&M med kläder för närmare 1000kr i näven. Det är i det närmaste farligt att släppa iväg mig ensam på stan nu för jag kan verkligen inte hålla mig, jag måste shoppa! Men jag fick lov att hejda mig, räkningarna först så klart, sedan får vi se vad som blir över till shopping...

I morgon bär det av till mina föräldrar, där kommer även syrrorna att vara i helgen så jag ser jag verkligen framemot besöket! Nu, en Red Bull i väntan på att Saga ska vakna!

Födelsedagar mm

Älsklingarna mina!
Love my baby!

Igår, tisdag (kl. hann bli över tolv), var vi hem till farbror Jonas och grattade honom på födelsedagen. Vi blev bjudna på en massa gott, bland annat en hemmagjord tårta med bl.a. cocos, honung och vit choklad i, jättegott! Idag (ons.) fyller pappa år, honom firar vi till helgen då vi ska dit och hälsa på min familj!

Vi var och kikade på en lägenhet idag, en fyra. Den såg himla lovande ut på bilderna på Hemnet.se, men den var desto sunkigare i verkligheten. Besvikelse! Börjar tro att vi aldrig kommer att hitta något som vi kommer trivas i... Det är synd att vi har vuxit ur denna lägenhet, ett rum till och vi hade kunnat bo kvar lite längre. Men förändring förnöjer eller hur man säger.

Sagisuppdatering: Hon är fortfarande gullig och go, blir plufsigare och plufsigare om kinder och lår för var dag som går! Gissar även på att det kan vara tänder på gång, för hon gnäller mer än vanligt, vaknar oftare och är ledsen och nästintill otröstlig, smackar mer med munnen och grejar med tungan och dreglar. Tuggar och smakar på allt och blir rätt så hårdhänt om hon inte får mat på en gång! Hon gnäller mycket i sömnen också, men den enda som verkar bli störd av det är mamma... ibland också pappa, men han är inte riktigt lika lättväckt. Hoppas i alla fall att Saga inte har så ont av det! Det är inte lätt att vara liten.

Nu hann klockan bli väldigt mycket... Saga vaknade kring kl. 00 och höll sig vaken till alldeles nyss, kl 02.10. Trodde att hon skulle slockna tidigare än så inatt eftersom hon inte fick sova så mycket idag, när vi var ute och åkte... Tur jag hann vila en liten stund under dagen, orkade lite mer då, men nu är det god natt!

tisdag 24 januari 2012

Pics


Nöjd tjej i babysitter

Förvånad?!

Försöker dra sig upp med dockans hjälp...

... det hänger på håret!

Gos, goos!

söndag 22 januari 2012

Tummen upp!

Satt och matade Saga med nappflaskan tidigare ikväll, tog en liten paus mitt i ifall hon behövde rapa... Jag hörde ett föga ovanligt smackade ljud från henne där hon satt i mitt knä. Hon är en mästare på att äta på sina egna händer och smaska högt när hon gör det. Enda skillnaden denna gång, när jag tittade ner på henne, var att hon hade bara ett finger i munnen, tummen! Hur stolt vart inte jag och hur söt var inte hon?! Självklart blev vi tvungna att fota denna viktiga händelse: 




lördag 21 januari 2012

Hemma igen!

Saga med en av sina favoriter, Dino!
Kom äntligen hem idag efter att ha varit borta från familjen i 3 dagar på en roadtrip med syrran! Det längsta jag varit ifrån Saga innan har bara varit några timmar, så det har känts rätt skumt att inte ha henne hos mig. Men det har faktiskt gått mycket bättre än jag trodde... trots att jag såklart saknade Sagis jättemycket!

Vet inte om jag skrev det, men Saga skrattade till på riktigt för första gången den 17/1, för 4 dagar sedan alltså! Det var så sött. Pontus och jag satt och busade med henne i soffan. Jag höll upp henne och fjantade mig en massa när skrattet plötsligt kom! Blödig som man är så började jag nästan att gråta... men lyckades hålla mig! Sedan dess har hon tydligen skrattat till några gånger till medan jag varit borta. Våran lilla sötnos!!

Igår blev Saga hela 4 månader också, grattis till lillgumman från mammsen & pappsen!